Den unike digitale entreprenør
Abstract
Oppgaven tar for seg den pågående digitaliseringsprosessen hos entreprenører i
byggebransjen. Dette er en prosess som mange tror skal føre til fordeler, men som
allikevel er krevende å innføre. I oppgaven ser vi på utfordringer og muligheter ved
digitalisering gjennom problemstillingen “Hvilke strategiske utfordringer står
entreprenørene overfor ved den pågående digitaliseringsprosessen, og hvordan
bruke strategi til å forbedre prosessen og skape et konkurransefortrinn?” For å finne
svar på problemstillingen har vi studert tidligere forskning, foretatt kvantitativ
spørreundersøkelse og hatt kvalitative intervjuer med medarbeidere og ledelse som
er involvert i prosessen.
Gjennom oppgaven har vi blant annet funnet ut hva som er motivasjonen bak
digitalisering, hvor dette har kommet fra og hvilke muligheter digitalisering kan gi.
Vi har sett på hvordan man kan endre strategien i bedrifter for å få til digitalisering
gjennom det teoretiske perspektivet om differensiering, kostnadsfordel,
implementering av teknologi, implementering av ny strategi og læring i
organisasjoner.
Vi har kommet opp med konkrete anbefalinger og tiltak både for å få til
digitalisering, og hva man bør satse på for å forbedre konkurransesituasjonen. Ved
å følge anbefalingene kan man bli den unike digitale entreprenør.
Description
Executive Master of Management i Strategisk ledelse management fra Handelshøyskolen BI, 2017