• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Æresånøyea?" En studie av hvordan skrivefeil påvirker folks førsteinntrykk av bedrifter på Facebook.

Høistad, Linda Tuften
Master thesis
Thumbnail
View/Open
1697047.pdf (3.216Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2465218
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [67]
Abstract
I denne studien undersøkes det i hvilken grad skrivefeil i bedrifters

facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter. Problemstillingen belyses

ved å gjennomføre et randomisert eksperiment med to fiktive bedrifters

facebooksider. Resultatene fra hypotesetestingen gir sterke indikasjoner på at

skrivefeil i bedrifters facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter

negativt (N=746). Ser man på de to bedriftene samlet påvirker skrivefeil opplevd

førsteinntrykk, pålitelighet og profesjonalitet negativt, mens det er ingen statistisk

signifikante funn på at skrivefeil påvirker indikatorene vennlig, kompetent,

troverdig og handlingsintensjon. Videre viser resultatene en interaksjonseffekt

mellom skrivefeil og type bedrift. Skrivefeil i antatt viktige bedrifters

facebookinnlegg påvirker førsteinntrykket av bedrifter mer negativt enn antatt

uviktige bedrifter på indikatorene førsteinntrykk, pålitelig, profesjonell,

kompetent, troverdig og handlingsintensjon. Det er kun på opplevd vennlighet det

ikke er statistisk signifikant sammenheng. Resultatene viser ingen statistisk

signifikante funn på at de demokratiske faktorene kjønn, alder og utdannelse

modererer effekten av skrivefeil, noe som tyder på at effekten gjelder på tvers av

disse faktorene. Ikke bare kan funnene i denne studien være til nytte for bedrifter

som er opptatt av hvordan de oppfattes, og hvilket førsteinntrykk folk får av dem,

men de kan også være relevante i forsknings- og undervisningssammenheng.

Praktiske implikasjoner drøftes og videre forskning blir foreslått.
Description
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit