dc.description.abstract | Vi utsettes hver dag for ufattelige mengder informasjon. Antallet digitale medier
øker stadig, men e-posten har en særlig viktig funksjon, blant annet fordi man kan
rette tilpasset kommunikasjon mot en utvalgt gruppe mennesker. Utfordringen
ligger i om man blir lest eller ei.
Denne studien hadde som formål å undersøke om vi ved hjelp av variasjoner i
emnefeltet kan påvirke respons på e-postutsendelser. Vi har gjennomført fire
felteksperimenter med regulær bedriftsintern kommunikasjon i to bedrifter.
Kommunikasjonen vedrører alle ansatte, men kommer fra HR, og er ikke direkte
relatert til de ansattes arbeid. Den kan dermed anses som ‘kjedelig’ for mottaker.
Virkemidlene som ble brukt i emnefeltet var spørsmål med selvreferanse,
knapphet, lister og løsninger, og sist å oppgi et rationale på et autonomi-støttende
vis, erkjenne at aktiviteten er kjedelig for deltaker, i ikke-bydende (informativt)
språk.
To av eksperimentene ga funn. Resultatene indikerer at personifisering og
spørsmål, samt knapphet påvirker responstid, men at det er menn, ikke kvinner
som vår hypotese tilsier, som lot seg påvirke av dette.
Vi diskuterer manglende sammenhenger og ser på muligheter for videre
forskning.
Studien bidrar til forskningen på hvordan vi kan nå fram med budskap i dagens
‘overflow’ av informasjon. E-posten er en viktig kommunikasjonskanal, og
variasjon i emnefeltet er en viktig mulighet til å påvirke til lesing og unngå å
skape motstand hos mottaker. Studien bidrar til tidligere forskning som viser at vi
har gode grunner til å være grundige og utforskende med utarbeidelse av emnefelt. | nb_NO |