Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjomsland, Henriette
dc.contributor.authorØynes, Nina Mari
dc.date.accessioned2017-11-08T09:36:53Z
dc.date.available2017-11-08T09:36:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464845
dc.descriptionExecutive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractVi utsettes hver dag for ufattelige mengder informasjon. Antallet digitale medier øker stadig, men e-posten har en særlig viktig funksjon, blant annet fordi man kan rette tilpasset kommunikasjon mot en utvalgt gruppe mennesker. Utfordringen ligger i om man blir lest eller ei. Denne studien hadde som formål å undersøke om vi ved hjelp av variasjoner i emnefeltet kan påvirke respons på e-postutsendelser. Vi har gjennomført fire felteksperimenter med regulær bedriftsintern kommunikasjon i to bedrifter. Kommunikasjonen vedrører alle ansatte, men kommer fra HR, og er ikke direkte relatert til de ansattes arbeid. Den kan dermed anses som ‘kjedelig’ for mottaker. Virkemidlene som ble brukt i emnefeltet var spørsmål med selvreferanse, knapphet, lister og løsninger, og sist å oppgi et rationale på et autonomi-støttende vis, erkjenne at aktiviteten er kjedelig for deltaker, i ikke-bydende (informativt) språk. To av eksperimentene ga funn. Resultatene indikerer at personifisering og spørsmål, samt knapphet påvirker responstid, men at det er menn, ikke kvinner som vår hypotese tilsier, som lot seg påvirke av dette. Vi diskuterer manglende sammenhenger og ser på muligheter for videre forskning. Studien bidrar til forskningen på hvordan vi kan nå fram med budskap i dagens ‘overflow’ av informasjon. E-posten er en viktig kommunikasjonskanal, og variasjon i emnefeltet er en viktig mulighet til å påvirke til lesing og unngå å skape motstand hos mottaker. Studien bidrar til tidligere forskning som viser at vi har gode grunner til å være grundige og utforskende med utarbeidelse av emnefelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlederrollennb_NO
dc.subjectmaktnb_NO
dc.subjectpåvirkningnb_NO
dc.titleJamen så svar, da! : Fire felteksperimenter over effekt av emnefelt i e-postutsendelsernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel