• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jamen så svar, da! : Fire felteksperimenter over effekt av emnefelt i e-postutsendelser

Tjomsland, Henriette; Øynes, Nina Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
1709509.pdf (1.521Mb)
Vedlegg 1 - Emnefelt[1].pdf (340.0Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2464845
Issue date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [60]
Abstract
Vi utsettes hver dag for ufattelige mengder informasjon. Antallet digitale medier

øker stadig, men e-posten har en særlig viktig funksjon, blant annet fordi man kan

rette tilpasset kommunikasjon mot en utvalgt gruppe mennesker. Utfordringen

ligger i om man blir lest eller ei.

Denne studien hadde som formål å undersøke om vi ved hjelp av variasjoner i

emnefeltet kan påvirke respons på e-postutsendelser. Vi har gjennomført fire

felteksperimenter med regulær bedriftsintern kommunikasjon i to bedrifter.

Kommunikasjonen vedrører alle ansatte, men kommer fra HR, og er ikke direkte

relatert til de ansattes arbeid. Den kan dermed anses som ‘kjedelig’ for mottaker.

Virkemidlene som ble brukt i emnefeltet var spørsmål med selvreferanse,

knapphet, lister og løsninger, og sist å oppgi et rationale på et autonomi-støttende

vis, erkjenne at aktiviteten er kjedelig for deltaker, i ikke-bydende (informativt)

språk.

To av eksperimentene ga funn. Resultatene indikerer at personifisering og

spørsmål, samt knapphet påvirker responstid, men at det er menn, ikke kvinner

som vår hypotese tilsier, som lot seg påvirke av dette.

Vi diskuterer manglende sammenhenger og ser på muligheter for videre

forskning.

Studien bidrar til forskningen på hvordan vi kan nå fram med budskap i dagens

‘overflow’ av informasjon. E-posten er en viktig kommunikasjonskanal, og

variasjon i emnefeltet er en viktig mulighet til å påvirke til lesing og unngå å

skape motstand hos mottaker. Studien bidrar til tidligere forskning som viser at vi

har gode grunner til å være grundige og utforskende med utarbeidelse av emnefelt.
Description
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit