En longitudinell studie om utvikling av ledermestringstro og motivasjon til å lede på Hærens Krigsskole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2464276Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Motivasjon til å lede (MTL) og ledermestringstro (LMT) foreslås i denne studien
å være sentrale individuelle forutsetninger for utbytte av lederutvikling. Disse
egenskaper vil kunne påvirke deltakeres vilje til å påta seg lederroller og – ansvar,
og eksponere seg for utviklingserfaringer som de kan lære og utvikle seg av.
Hensikten med denne studien var derfor å undersøke om, og eventuelt hvordan,
affektiv MTL og LMT utvikles i løpet av et langvarig lederutviklingsprogram.
Deretter var hensikten teste om autonomistøtte og skoletrivsel kan bidra til å
forklare utvikling av affektiv MTL og LMT, og om indre skolemotivasjon
medierer disse relasjoner.
To longitudinelle studier på Hærens Krigsskole, over tre og ett år, viste at affektiv
MTL ikke endret seg på gruppenivå i noen av studiene. Derimot så har både de
som er høy og lav på affektiv MTL i pre-test en svak positiv utvikling over ett år.
Det ble funnet en direkte relasjon mellom indre skolemotivasjon og affektiv MTL,
men ikke mellom autonomistøtte og skoletrivsel med affektiv MTL.
Videre så er det funnet en betydelig reduksjon av LMT i begge studier på
gruppenivå, men det var kun de som var høy på LMT i pre-test som hadde en
signifikant reduksjon. Lav LMT kategorien hadde en svak, men ikke signifikant,
reduksjon. Det argumenteres imidlertid for at dette kan være uttrykk for en sunn
kalibrering til realistisk LMT i møte med nye utfordringer. Videre så ble det
funnet at indre skolemotivasjon medierer relasjonene mellom autonomistøtte og
LMT, og mellom skoletrivsel og LMT.
I lys av disse funn foreslås det at lederutvikling bør rette spesiell oppmerksomhet
mot å styrke lederes utviklingsberedskap, og legge til rette for kontekstrelevante
utviklingserfaringer som muliggjør individuell kalibrering og selvregulering. I
tillegg vil lederutvikling som tilbyr autonomistøtte og skoletrivsel, i form av
lærerstøtte og medelevstøtte, kunne styrke indre motivert og selvregulert
involvering, læring og utvikling.
Funnene og praktiske implikasjoner blir diskutert, og forslag til videre forskning
blir presentert.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Human resource management fra Handelshøyskolen BI, 2017