• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan ord gjøre en forskjell?

Stiansen, Berit; Nygård, Tove Volden
Master thesis
Thumbnail
Åpne
1704192.pdf (2.622Mb)
Vedlegg 1,2,3,4 (949.1Kb)
Vedlegg 5 (326.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2463750
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Executive Master of Management [67]
Sammendrag
Denne masteroppgaven setter søkelyset på om ord kan gjøre en forskjell. Studien

tar utgangspunkt i kronikken «Ord som motiverer» av Linda Lai fra 2015. Vi

undersøker om lederens motiverende ord har stor betydning for medarbeiders

ytelse.

Hypotesene ble testet i et felt-eksperiment i to organisasjoner. Eksperimentet ble

gjennomført i fire utvalg og i hvert utvalg var det tre grupper. De tre gruppene

fikk ulik priming; en gruppe med motiverende ord, en annen gruppe med negative

ord, mens den tredje gruppen kun fikk instruksjon om hva som var oppgaven.

Hypotesene var basert på en forventning om at lederens språk ville påvirke

resultatet.

Vi fant at det var delvis støtte for hypotesen om at «lederens motiverende ord har

positiv effekt på ytelse». I to av utvalgene fikk gruppene i tillegg et spørsmål om

hvor høyt tårn de trodde de ville klare å bygge. Det var forventet at motiverende

ord ville gi positivt utslag på mestringstro. Resultatet vi fant gav ingen støtte for

hypotesen om at «mestringstro medierer sammenhengen mellom motiverende ord

og ytelse».

Selv om vi kun har funnet delvis støtte til vår hypotese om at motiverende

lederspråk påvirker medarbeiders ytelse, er det mye annen forskning som tyder på

at en leder kan gjøre en forskjell. Motiverende lederspråk kan være med på å få

det beste ut av medarbeideren. Relasjonsorienterte ledere utvikler sine

medarbeidere, har tro på den og viser dem stor tillit. Da får man mer motiverte

medarbeidere som er lojale, yter mer og gjør en ekstra innsats.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit