Kan ord gjøre en forskjell?
Abstract
Denne masteroppgaven setter søkelyset på om ord kan gjøre en forskjell. Studien
tar utgangspunkt i kronikken «Ord som motiverer» av Linda Lai fra 2015. Vi
undersøker om lederens motiverende ord har stor betydning for medarbeiders
ytelse.
Hypotesene ble testet i et felt-eksperiment i to organisasjoner. Eksperimentet ble
gjennomført i fire utvalg og i hvert utvalg var det tre grupper. De tre gruppene
fikk ulik priming; en gruppe med motiverende ord, en annen gruppe med negative
ord, mens den tredje gruppen kun fikk instruksjon om hva som var oppgaven.
Hypotesene var basert på en forventning om at lederens språk ville påvirke
resultatet.
Vi fant at det var delvis støtte for hypotesen om at «lederens motiverende ord har
positiv effekt på ytelse». I to av utvalgene fikk gruppene i tillegg et spørsmål om
hvor høyt tårn de trodde de ville klare å bygge. Det var forventet at motiverende
ord ville gi positivt utslag på mestringstro. Resultatet vi fant gav ingen støtte for
hypotesen om at «mestringstro medierer sammenhengen mellom motiverende ord
og ytelse».
Selv om vi kun har funnet delvis støtte til vår hypotese om at motiverende
lederspråk påvirker medarbeiders ytelse, er det mye annen forskning som tyder på
at en leder kan gjøre en forskjell. Motiverende lederspråk kan være med på å få
det beste ut av medarbeideren. Relasjonsorienterte ledere utvikler sine
medarbeidere, har tro på den og viser dem stor tillit. Da får man mer motiverte
medarbeidere som er lojale, yter mer og gjør en ekstra innsats.
Description
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017