• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personlig service ved kjøp av eksklusive møbler

Reinhaug, Veronika; Solemsli, Anniken; Sæther, Marie Hagerup
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
222015.pdf (2.309Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2442021
Date
2015-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Møbel- og interiørbransjen har i tidsrommet 2007 til 2011 opplevd sterk motvind.

Vindretningen er imidlertid i ferd med å snu. Høy kjøpekraft blant befolkningen, i

kombinasjon med en økende interesse for interiør, har bidratt til å skape økt

etterspørsel etter møbler generelt og eksklusive møbler spesielt. På tross av dette

blir egenskapene til produktene på markedet stadig likere, noe som gjør det desto

vanskeligere å skille seg ut i mengden. En måte å differensiere seg på kan være

gjennom å tilby tilleggstjenester som personlig service. Med personlig service

mener vi hjelp fra de ansatte i form av avkastning på tid, informasjonssøk og

risikoreduksjon. Vi vil benytte møbel- og interiørforretningen Berge Interiør AS

for å undersøke hvilken rolle personlig service spiller ved kjøp av eksklusive

varer, og har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:

“Hvordan påvirker tidsbesparelse, informasjonssøk og

risikoreduksjon graden av personlig service kunden ønsker

ved kjøp av eksklusive produkter?”.

Vi har funnet relevant teori på de ulike områdene av personlig service, og sett

dette opp mot egne analyser. Vi har benyttet oss av kvalitativ analyse, herunder

dybdeintervju, og brukt disse dataene til å gjennomføre en større kvantitativ

spørreundersøkelse. Resultatene fra spørreskjemaet har vi analysert ved hjelp av

kjente analyseteknikker fra metodefaget, i tråd med retningslinjer fra De nasjonale

forskningsetiske komitéene. Vi har også tatt hensyn til mulige feilkilder, i tillegg

til dataenes reliabilitet og validitet.

På bakgrunn av teori og analyser fant vi at personlig service er nødvendig for

kundens kjøpsopplevelse, men at de ansatte må inneha den riktige kompetansen

for at dette skal være verdifullt for kunden. Videre viser analysene at behovet for

personlig service ikke er viktigere ved kjøp av eksklusive varer, noe som kan

skyldes at kunden har en interesse for møbler. Våre undersøkelser viser at tiden

respondentene er villige til å bruke på et møbelkjøp er relativt lik, uavhengig av

om det er snakk om eksklusive produkter eller ikke. Når det gjelder

informasjonssøk foretrekker de som eier mange eksklusive møbler å søke

informasjon i bøker, tidsskrifter og blant bekjente, og i mindre grad via internett.

BTH 3630 – Bacheloroppgave i markedsføring 01.06.2015

Side v

Videre ser risikoreduksjon ut til å være av betydning dersom man føler usikkerhet.

De ansattes rolle er noe varierende. Analysene viser at de som er veldig usikker

ønsker mer hjelp fra de ansatte enn de som er mer sikker.

Våre analyser indikerer at de som har færre eksklusive møbler mener personlig

service er viktigere enn de som har mange. Dette kan tyde på at vi har med en

spuriøs effekt å gjøre. Det fremstår som om antall eksklusive møbler man har og i

hvilken grad man vil motta personlig service er et årsak-virkning-forhold. I

virkeligheten er graden av usikkerhet man føler, i forhold til personlig service, den

egentlige årsak-virkning-sammenhengen.

Vi kan konkludere med at de ulike elementene av personlig service ikke er

avgjørende for målgruppen til Berge Interiør AS. Likevel ser vi at fraværet av

personlig service kan ha negativ innvirkning på “totalpakken”, og at personlig

service, i kombinasjon med god kvalitet, bidrar til å skape tilfredse og lojale

kunder
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit