dc.description.abstract | Møbel- og interiørbransjen har i tidsrommet 2007 til 2011 opplevd sterk motvind.
Vindretningen er imidlertid i ferd med å snu. Høy kjøpekraft blant befolkningen, i
kombinasjon med en økende interesse for interiør, har bidratt til å skape økt
etterspørsel etter møbler generelt og eksklusive møbler spesielt. På tross av dette
blir egenskapene til produktene på markedet stadig likere, noe som gjør det desto
vanskeligere å skille seg ut i mengden. En måte å differensiere seg på kan være
gjennom å tilby tilleggstjenester som personlig service. Med personlig service
mener vi hjelp fra de ansatte i form av avkastning på tid, informasjonssøk og
risikoreduksjon. Vi vil benytte møbel- og interiørforretningen Berge Interiør AS
for å undersøke hvilken rolle personlig service spiller ved kjøp av eksklusive
varer, og har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
“Hvordan påvirker tidsbesparelse, informasjonssøk og
risikoreduksjon graden av personlig service kunden ønsker
ved kjøp av eksklusive produkter?”.
Vi har funnet relevant teori på de ulike områdene av personlig service, og sett
dette opp mot egne analyser. Vi har benyttet oss av kvalitativ analyse, herunder
dybdeintervju, og brukt disse dataene til å gjennomføre en større kvantitativ
spørreundersøkelse. Resultatene fra spørreskjemaet har vi analysert ved hjelp av
kjente analyseteknikker fra metodefaget, i tråd med retningslinjer fra De nasjonale
forskningsetiske komitéene. Vi har også tatt hensyn til mulige feilkilder, i tillegg
til dataenes reliabilitet og validitet.
På bakgrunn av teori og analyser fant vi at personlig service er nødvendig for
kundens kjøpsopplevelse, men at de ansatte må inneha den riktige kompetansen
for at dette skal være verdifullt for kunden. Videre viser analysene at behovet for
personlig service ikke er viktigere ved kjøp av eksklusive varer, noe som kan
skyldes at kunden har en interesse for møbler. Våre undersøkelser viser at tiden
respondentene er villige til å bruke på et møbelkjøp er relativt lik, uavhengig av
om det er snakk om eksklusive produkter eller ikke. Når det gjelder
informasjonssøk foretrekker de som eier mange eksklusive møbler å søke
informasjon i bøker, tidsskrifter og blant bekjente, og i mindre grad via internett.
BTH 3630 – Bacheloroppgave i markedsføring 01.06.2015
Side v
Videre ser risikoreduksjon ut til å være av betydning dersom man føler usikkerhet.
De ansattes rolle er noe varierende. Analysene viser at de som er veldig usikker
ønsker mer hjelp fra de ansatte enn de som er mer sikker.
Våre analyser indikerer at de som har færre eksklusive møbler mener personlig
service er viktigere enn de som har mange. Dette kan tyde på at vi har med en
spuriøs effekt å gjøre. Det fremstår som om antall eksklusive møbler man har og i
hvilken grad man vil motta personlig service er et årsak-virkning-forhold. I
virkeligheten er graden av usikkerhet man føler, i forhold til personlig service, den
egentlige årsak-virkning-sammenhengen.
Vi kan konkludere med at de ulike elementene av personlig service ikke er
avgjørende for målgruppen til Berge Interiør AS. Likevel ser vi at fraværet av
personlig service kan ha negativ innvirkning på “totalpakken”, og at personlig
service, i kombinasjon med god kvalitet, bidrar til å skape tilfredse og lojale
kunder | nb_NO |