• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innføring av Shoppa i Bunnpris - fra kunnskap til handling

Vingen, Martin; Grapendaal, Suzanne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
212015.pdf (4.384Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2442016
Date
2015-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet kunnskapsoverføring, med fokus på

overføring av kunnskap fra prosjekt til basisorganisasjon. Problemstillingen for

utarbeidelsen av oppgaven var:

”Hvordan var kunnskapsoverføringen i prosjektet

Shoppa hos Bunnpris i Trondheim?”

Hensikten med prosjektet Shoppa i Bunnpris var å øke konkurransedyktigheten til

den lille butikkjeden i et hardt dagligvaremarked med tre store paraplykjeder. Ved

hjelp av plakatprogrammet Shoppa, produktdatabasen Mediablob og skrivere fra

OKI skulle alle butikkene få mulighet til å produsere aktuelt butikkmateriell selv,

for reduksjon av ledetid på denne typen materiell.

Oppgavens hovedmodell ble hentet fra Anandasivakumar Ekambarams

doktorgradsavhandling fra 2008: The role of knowledge transfer in reducing

reinvention of the wheel in project organizations. I denne avhandlingen tar

Ekambaram for seg kunnskapsoverføring i organisasjoner og presenterer tre

perspektiver: informasjonsperspektivet, atferdsperspektivet og systemperspektivet.

Hovedmodellen og tilhørende teori dannet grunnlaget for innhenting av

primærdata. Innhentingen ble gjennomført ved hjelp av individuelle

dybdeintervjuer. Her ble det gjennomført to intervjuer med deltakere fra

prosjektgruppen, samt fire intervjuer med brukere fordelt på nivåene butikk,

regions- og hovedkontor.

Dybdeintervjuene kunne avdekke at det hadde vært en gjennomgående positiv

holdning til prosjektet Shoppa i Bunnpris, noe som hadde påvirket prosjektet i

positiv grad. På en annen side kom det også fram at Bunnpris ikke var en

prosjektorganisasjon, som igjen hadde påvirket prosjektet i negativ grad.

Et av hovedfunnene i analysen var mangel på forankring hos brukerne i

overleveringsfasen. Her kom det fram at lite informasjon om hensikten med

Bacheloroppgave i BTH 25321 01.06.2015

Side iii

prosjektet hadde resultert i en langvarig adopsjonsprosess. Videre ble det avdekket

mangel på en effektiv kommunikasjonskanal. Det kom fram at brukerne savnet en

effektiv kanal for innhenting av informasjon, dette med bakgrunn i manglende

informasjonsflyt fra prosjektgruppen i perioder. Følgelig ble det avdekket at et

kunnskapskart kunne ha bidratt til bedre flyt i informasjonssøkingen.

Avslutningsvis fant vi at prosjektgruppen hadde vært bevisst i sine valg av

kanaler, avhengig av innhold. Her kom det fram at e-læring i bruk av Shoppa

kunne vært utviklet, på tross av brukernes avvisning av behov for et slikt verktøy.

Vi så av disse funnene at tydeligere kommunikasjon av hensikten med prosjektet

kunne ha bidratt til bedre forankring i basisorganisasjonen, og videre påvirket

adopsjonsprosessen i positiv grad. Det så også ut til at opprettelse av en

toveiskanal kunne hatt positiv påvirkning på kommunikasjonen mellom

prosjektgruppen og deltakerne i kunnskapsoverføringen. Her kunne også

utarbeidelse av e-læring påvirket bruken av programvaren og bidratt til opplæring

etter endt prosjekt.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit