Innføring av Shoppa i Bunnpris - fra kunnskap til handling
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet kunnskapsoverføring, med fokus på
overføring av kunnskap fra prosjekt til basisorganisasjon. Problemstillingen for
utarbeidelsen av oppgaven var:
”Hvordan var kunnskapsoverføringen i prosjektet
Shoppa hos Bunnpris i Trondheim?”
Hensikten med prosjektet Shoppa i Bunnpris var å øke konkurransedyktigheten til
den lille butikkjeden i et hardt dagligvaremarked med tre store paraplykjeder. Ved
hjelp av plakatprogrammet Shoppa, produktdatabasen Mediablob og skrivere fra
OKI skulle alle butikkene få mulighet til å produsere aktuelt butikkmateriell selv,
for reduksjon av ledetid på denne typen materiell.
Oppgavens hovedmodell ble hentet fra Anandasivakumar Ekambarams
doktorgradsavhandling fra 2008: The role of knowledge transfer in reducing
reinvention of the wheel in project organizations. I denne avhandlingen tar
Ekambaram for seg kunnskapsoverføring i organisasjoner og presenterer tre
perspektiver: informasjonsperspektivet, atferdsperspektivet og systemperspektivet.
Hovedmodellen og tilhørende teori dannet grunnlaget for innhenting av
primærdata. Innhentingen ble gjennomført ved hjelp av individuelle
dybdeintervjuer. Her ble det gjennomført to intervjuer med deltakere fra
prosjektgruppen, samt fire intervjuer med brukere fordelt på nivåene butikk,
regions- og hovedkontor.
Dybdeintervjuene kunne avdekke at det hadde vært en gjennomgående positiv
holdning til prosjektet Shoppa i Bunnpris, noe som hadde påvirket prosjektet i
positiv grad. På en annen side kom det også fram at Bunnpris ikke var en
prosjektorganisasjon, som igjen hadde påvirket prosjektet i negativ grad.
Et av hovedfunnene i analysen var mangel på forankring hos brukerne i
overleveringsfasen. Her kom det fram at lite informasjon om hensikten med
Bacheloroppgave i BTH 25321 01.06.2015
Side iii
prosjektet hadde resultert i en langvarig adopsjonsprosess. Videre ble det avdekket
mangel på en effektiv kommunikasjonskanal. Det kom fram at brukerne savnet en
effektiv kanal for innhenting av informasjon, dette med bakgrunn i manglende
informasjonsflyt fra prosjektgruppen i perioder. Følgelig ble det avdekket at et
kunnskapskart kunne ha bidratt til bedre flyt i informasjonssøkingen.
Avslutningsvis fant vi at prosjektgruppen hadde vært bevisst i sine valg av
kanaler, avhengig av innhold. Her kom det fram at e-læring i bruk av Shoppa
kunne vært utviklet, på tross av brukernes avvisning av behov for et slikt verktøy.
Vi så av disse funnene at tydeligere kommunikasjon av hensikten med prosjektet
kunne ha bidratt til bedre forankring i basisorganisasjonen, og videre påvirket
adopsjonsprosessen i positiv grad. Det så også ut til at opprettelse av en
toveiskanal kunne hatt positiv påvirkning på kommunikasjonen mellom
prosjektgruppen og deltakerne i kunnskapsoverføringen. Her kunne også
utarbeidelse av e-læring påvirket bruken av programvaren og bidratt til opplæring
etter endt prosjekt.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015