• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delingsøkonomi og endring av tradisjonelle forretningsmodeller

Stensrud, Michelle Helleren; Wilson, Stian; Hjelmås, Marthe Bjørgan
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016024.pdf (5.230Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429204
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Fremveksten av delingsøkonomien har ført til disruptive endringer og legger press

på tradisjonelle forretningsmodellers evne til omstilling. I tillegg har bedrifter i

større grad enn tidligere et kontinuerlig behov for å innovere og tilpasse seg raskt

skiftende markedsendringer for å sikre sin konkurransesituasjon. Gjennom denne

oppgaven skal derfor følgende problemstilling besvares:

Hvilke markedskrefter har vært avgjørende for fremveksten av delingsøkonomien,

og hvordan kan selskaper tilpasse sin forretningsmodell for å bedre møte de nye

markedsendringene?

Oppgavens to første kapitler presenterer bakgrunn og formål, samt teori

omhandlende delingsøkonomien som fenomen og entreprenøriell aktivitet. I

oppgavens tredje kapittel kartlegges ulike typer data, undersøkelsesdesign og

innhentingsmetoder. På bakgrunn av teorien presentert i metodekapittelet er det

valgt en kvalitativ tilnærming gjennomført ved åtte dybdeintervjuer med relevante

respondenter, som blir presentert i oppgavens fjerde kapittel. Disse er valgt ut på

bakgrunn av deres tidligere relevante erfaring, kunnskap og engasjement omkring

delingsøkonomien som marked og fenomen.

De empiriske studiene, legger sammen med det teoretiske rammevektet,

grunnlaget for oppgavens analyse og konklusjon. Det avdekkes tre markedsdrivere

for delingsøkonomien; sosiale, økonomiske og teknologiske. Sterkere

forbrukermakt og modellens tilrettelegging for lavere transaksjonskostnader

påvirker tradisjonelle forretningsmodellers attraktivitet, noe som legger press på

bedriftenes evne til omstilling. Markedsinnsikt og innovasjon blir trukket frem

som vesentlige elementer for videre mulighetsoppdagelse og overlevelse. I tillegg

må bedrifter implementere en eller flere av delingsøkonomien verdikjede;

”Company-as-a-service”, ”Motivate-a-markedplace”, og/eller ”Provide-aplatform”,

eller inngå partnersamarbeid med eksisterende delingstjenester.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit