Delingsøkonomi og endring av tradisjonelle forretningsmodeller
Abstract
Fremveksten av delingsøkonomien har ført til disruptive endringer og legger press
på tradisjonelle forretningsmodellers evne til omstilling. I tillegg har bedrifter i
større grad enn tidligere et kontinuerlig behov for å innovere og tilpasse seg raskt
skiftende markedsendringer for å sikre sin konkurransesituasjon. Gjennom denne
oppgaven skal derfor følgende problemstilling besvares:
Hvilke markedskrefter har vært avgjørende for fremveksten av delingsøkonomien,
og hvordan kan selskaper tilpasse sin forretningsmodell for å bedre møte de nye
markedsendringene?
Oppgavens to første kapitler presenterer bakgrunn og formål, samt teori
omhandlende delingsøkonomien som fenomen og entreprenøriell aktivitet. I
oppgavens tredje kapittel kartlegges ulike typer data, undersøkelsesdesign og
innhentingsmetoder. På bakgrunn av teorien presentert i metodekapittelet er det
valgt en kvalitativ tilnærming gjennomført ved åtte dybdeintervjuer med relevante
respondenter, som blir presentert i oppgavens fjerde kapittel. Disse er valgt ut på
bakgrunn av deres tidligere relevante erfaring, kunnskap og engasjement omkring
delingsøkonomien som marked og fenomen.
De empiriske studiene, legger sammen med det teoretiske rammevektet,
grunnlaget for oppgavens analyse og konklusjon. Det avdekkes tre markedsdrivere
for delingsøkonomien; sosiale, økonomiske og teknologiske. Sterkere
forbrukermakt og modellens tilrettelegging for lavere transaksjonskostnader
påvirker tradisjonelle forretningsmodellers attraktivitet, noe som legger press på
bedriftenes evne til omstilling. Markedsinnsikt og innovasjon blir trukket frem
som vesentlige elementer for videre mulighetsoppdagelse og overlevelse. I tillegg
må bedrifter implementere en eller flere av delingsøkonomien verdikjede;
”Company-as-a-service”, ”Motivate-a-markedplace”, og/eller ”Provide-aplatform”,
eller inngå partnersamarbeid med eksisterende delingstjenester.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2016