Innholdsmarkedsføring - Innenfra og ut
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429197Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven ønsker vi å sette nytt lys på et moderne begrep:
Innholdsmarkedsføring, eller Content Marketing. Vi ønsket å skrive om noe som
er lite dekket av eksisterende litteratur og komme med et reelt bidrag til emnet.
Derfor har vi valgt å se på potensialet for å benytte seg av innholdsmarkedsføring
mot ansatte, altså rettet internt i en organisasjon. Vår problemstilling er:
Hvordan kan man styrke merkevarens omdømme ved hjelp av innhold
rettet internt i en organisasjon?
For den teoretiske forankringen av emnet, bruker vi i denne oppgaven innholdsmarkedsføringens
5 hovedsøyler som et rammeverk. For å svare best mulig på
problemstillingen har vi også trukket frem teori om omdømme, med hovedvekten
på å bygge omdømmet fra innsiden og ut, fra identitet til omdømme. Videre i
teoridelen løfter vi fram egenskaper ved merkerelasjoner, «Whykommunikasjon
», læring og E-learning og Social Employees. Alle disse temaene
er relevante for å besvare vår problemstilling.
Vi har benyttet oss av både kvalitativ og kvantitativ metode. Kvantitativt har vi
gjort interne undersøkelser blant de ansatte hos Nespresso og Fresh Fitness for å
undersøke deres stolthet for arbeidsplassen og læringsvillighet knyttet til deres
bedrift, bransje og produkt. Resultatene her viste en stor vilje til å lære og tydelig
stolthet over sin arbeidsplass. Kvalitativt har vi gjort tre ekspertintervjuer med
representanter fra tre dyktige content-byråer: Redink, Plapre og Spoon.
Hovedfunnene våre indikerer at innholdsmarkedsføring med fordel kan benyttes
internt dersom det gjøres riktig. Dette vil bidra til å styrke merkevaren fra
innsiden og ut.
Vår konklusjon er at innholdsmarkedsføring kan styrke merkevarens omdømme
gjennom å påvirke organisasjonsidentiteten. Innhold kan f.eks. være lærerikt og
distribueres internt gjennom LMS, som på denne måten gir Social Employees den
nødvendige ekspertisen for å være troverdige talspersoner. Innhold internt kan
også være inspirerende og dreie seg om «Why-kommunikasjon», å tydeliggjøre
ansatte og historiefortelling. På denne måten bygger man merkevaren ved hjelp av
innhold, fra en sterk identitet som kjerne til et sterkt og godt omdømme. Vi tror og
håper at flere vil få øynene opp for denne bruken av innhold i tiden som kommer.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016