Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFranzén, Victor Tom
dc.contributor.authorFlaten, Terje
dc.date.accessioned2017-02-01T15:12:54Z
dc.date.available2017-02-01T15:12:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429197
dc.descriptionBacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ønsker vi å sette nytt lys på et moderne begrep: Innholdsmarkedsføring, eller Content Marketing. Vi ønsket å skrive om noe som er lite dekket av eksisterende litteratur og komme med et reelt bidrag til emnet. Derfor har vi valgt å se på potensialet for å benytte seg av innholdsmarkedsføring mot ansatte, altså rettet internt i en organisasjon. Vår problemstilling er: Hvordan kan man styrke merkevarens omdømme ved hjelp av innhold rettet internt i en organisasjon? For den teoretiske forankringen av emnet, bruker vi i denne oppgaven innholdsmarkedsføringens 5 hovedsøyler som et rammeverk. For å svare best mulig på problemstillingen har vi også trukket frem teori om omdømme, med hovedvekten på å bygge omdømmet fra innsiden og ut, fra identitet til omdømme. Videre i teoridelen løfter vi fram egenskaper ved merkerelasjoner, «Whykommunikasjon », læring og E-learning og Social Employees. Alle disse temaene er relevante for å besvare vår problemstilling. Vi har benyttet oss av både kvalitativ og kvantitativ metode. Kvantitativt har vi gjort interne undersøkelser blant de ansatte hos Nespresso og Fresh Fitness for å undersøke deres stolthet for arbeidsplassen og læringsvillighet knyttet til deres bedrift, bransje og produkt. Resultatene her viste en stor vilje til å lære og tydelig stolthet over sin arbeidsplass. Kvalitativt har vi gjort tre ekspertintervjuer med representanter fra tre dyktige content-byråer: Redink, Plapre og Spoon. Hovedfunnene våre indikerer at innholdsmarkedsføring med fordel kan benyttes internt dersom det gjøres riktig. Dette vil bidra til å styrke merkevaren fra innsiden og ut. Vår konklusjon er at innholdsmarkedsføring kan styrke merkevarens omdømme gjennom å påvirke organisasjonsidentiteten. Innhold kan f.eks. være lærerikt og distribueres internt gjennom LMS, som på denne måten gir Social Employees den nødvendige ekspertisen for å være troverdige talspersoner. Innhold internt kan også være inspirerende og dreie seg om «Why-kommunikasjon», å tydeliggjøre ansatte og historiefortelling. På denne måten bygger man merkevaren ved hjelp av innhold, fra en sterk identitet som kjerne til et sterkt og godt omdømme. Vi tror og håper at flere vil få øynene opp for denne bruken av innhold i tiden som kommer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmerkevarestrateginb_NO
dc.titleInnholdsmarkedsføring - Innenfra og utnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel