• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innholdsmarkedsføring - Innenfra og ut

Franzén, Victor Tom; Flaten, Terje
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016019.pdf (3.816Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2429197
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne bacheloroppgaven ønsker vi å sette nytt lys på et moderne begrep:

Innholdsmarkedsføring, eller Content Marketing. Vi ønsket å skrive om noe som

er lite dekket av eksisterende litteratur og komme med et reelt bidrag til emnet.

Derfor har vi valgt å se på potensialet for å benytte seg av innholdsmarkedsføring

mot ansatte, altså rettet internt i en organisasjon. Vår problemstilling er:

Hvordan kan man styrke merkevarens omdømme ved hjelp av innhold

rettet internt i en organisasjon?

For den teoretiske forankringen av emnet, bruker vi i denne oppgaven innholdsmarkedsføringens

5 hovedsøyler som et rammeverk. For å svare best mulig på

problemstillingen har vi også trukket frem teori om omdømme, med hovedvekten

på å bygge omdømmet fra innsiden og ut, fra identitet til omdømme. Videre i

teoridelen løfter vi fram egenskaper ved merkerelasjoner, «Whykommunikasjon

», læring og E-learning og Social Employees. Alle disse temaene

er relevante for å besvare vår problemstilling.

Vi har benyttet oss av både kvalitativ og kvantitativ metode. Kvantitativt har vi

gjort interne undersøkelser blant de ansatte hos Nespresso og Fresh Fitness for å

undersøke deres stolthet for arbeidsplassen og læringsvillighet knyttet til deres

bedrift, bransje og produkt. Resultatene her viste en stor vilje til å lære og tydelig

stolthet over sin arbeidsplass. Kvalitativt har vi gjort tre ekspertintervjuer med

representanter fra tre dyktige content-byråer: Redink, Plapre og Spoon.

Hovedfunnene våre indikerer at innholdsmarkedsføring med fordel kan benyttes

internt dersom det gjøres riktig. Dette vil bidra til å styrke merkevaren fra

innsiden og ut.

Vår konklusjon er at innholdsmarkedsføring kan styrke merkevarens omdømme

gjennom å påvirke organisasjonsidentiteten. Innhold kan f.eks. være lærerikt og

distribueres internt gjennom LMS, som på denne måten gir Social Employees den

nødvendige ekspertisen for å være troverdige talspersoner. Innhold internt kan

også være inspirerende og dreie seg om «Why-kommunikasjon», å tydeliggjøre

ansatte og historiefortelling. På denne måten bygger man merkevaren ved hjelp av

innhold, fra en sterk identitet som kjerne til et sterkt og godt omdømme. Vi tror og

håper at flere vil få øynene opp for denne bruken av innhold i tiden som kommer.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit