• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan vil en kostnadsanalyse av transportavtalen til Glomma Papp samsvare med dagens prisliste, og hvilke kostnadssvingninger er det viktig å ta hensyn til?

Oset, Camilla Johannessen; Ellefsen, Malin Joneid
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016012.pdf (2.929Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429064
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
Temaet i denne oppgaven omhandler kalkulering av transportkostnader.

Problemstillingen ønsker å svare på hvordan en kostnadsanalyse av

transportavtaler vil samsvare med en prisliste i bruk, og hvilke

kostnadssvingninger det vil være viktig å måle. Lastebilkalkylen vil være et

hjelpemiddel for utregninger av transportkostnader pr. kilometer og pr. tur. Videre

sammenligner vi tidligere forskning med egne resultater.

For å løse problemstillingen i denne oppgaven vil vi hovedsakelig benytte kausalt

design med en kvantitativ forskningsmetode. Datainnhenting består av både

eksisterende informasjon og data som aldri har vært innhentet til tidligere formål.

Dette er data som også vil kunne ha betydning i praksis. I analysen kommer det

frem hvor stor andel de forskjellige variable og faste kostnadene og

lønnskostnadene utgjør i en transportkostnad for et kjøreoppdrag. Et av de

viktigste funnene som blir gjort er at lønnskostnaden utgjør klart størst andel.

Denne kostnaden er også den som vil være mest sensitiv for endring, da

produktivitet har direkte påvirkning på lønnskostnaden. På grunnlag av dette vil

det være enklere å forstå hvilke svingninger som har størst påvirkning i de totale

transportkostnadene. For å avdekke disse endringene blir det simulert ulike

scenarier. Dette vil også bidra til forståelse av differansen mellom

transportkostnader pr. tur og pris, da dette viser seg å ikke kun være fortjeneste.

Hovedresultatene i oppgaven er tilknyttet bedriftens nåværende tilnærming til

samarbeid med transportøren, og hvordan dette kan komme til hinder for å unngå

svakhetene som er kommet frem i analysen. Det er kommet frem til at de må

opparbeide større åpenhet og økt samarbeid. Prisjusteringer i fremtiden har større

hensikt i å inkludere produktivitetsendringer, da begge parter vil være tjent med

dette.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit