Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOset, Camilla Johannessen
dc.contributor.authorEllefsen, Malin Joneid
dc.date.accessioned2017-01-31T13:45:19Z
dc.date.available2017-01-31T13:45:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429064
dc.descriptionBacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven omhandler kalkulering av transportkostnader. Problemstillingen ønsker å svare på hvordan en kostnadsanalyse av transportavtaler vil samsvare med en prisliste i bruk, og hvilke kostnadssvingninger det vil være viktig å måle. Lastebilkalkylen vil være et hjelpemiddel for utregninger av transportkostnader pr. kilometer og pr. tur. Videre sammenligner vi tidligere forskning med egne resultater. For å løse problemstillingen i denne oppgaven vil vi hovedsakelig benytte kausalt design med en kvantitativ forskningsmetode. Datainnhenting består av både eksisterende informasjon og data som aldri har vært innhentet til tidligere formål. Dette er data som også vil kunne ha betydning i praksis. I analysen kommer det frem hvor stor andel de forskjellige variable og faste kostnadene og lønnskostnadene utgjør i en transportkostnad for et kjøreoppdrag. Et av de viktigste funnene som blir gjort er at lønnskostnaden utgjør klart størst andel. Denne kostnaden er også den som vil være mest sensitiv for endring, da produktivitet har direkte påvirkning på lønnskostnaden. På grunnlag av dette vil det være enklere å forstå hvilke svingninger som har størst påvirkning i de totale transportkostnadene. For å avdekke disse endringene blir det simulert ulike scenarier. Dette vil også bidra til forståelse av differansen mellom transportkostnader pr. tur og pris, da dette viser seg å ikke kun være fortjeneste. Hovedresultatene i oppgaven er tilknyttet bedriftens nåværende tilnærming til samarbeid med transportøren, og hvordan dette kan komme til hinder for å unngå svakhetene som er kommet frem i analysen. Det er kommet frem til at de må opparbeide større åpenhet og økt samarbeid. Prisjusteringer i fremtiden har større hensikt i å inkludere produktivitetsendringer, da begge parter vil være tjent med dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlogistikkledelsenb_NO
dc.subjectsupply chain managementnb_NO
dc.subjectGlomma Pappnb_NO
dc.titleHvordan vil en kostnadsanalyse av transportavtalen til Glomma Papp samsvare med dagens prisliste, og hvilke kostnadssvingninger er det viktig å ta hensyn til?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel