Bacheloroppgave - Logistikkledelse / Supply Chain Management
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429061Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne besvarelsen er skrevet i samarbeid med WilNor Governmental Services i
Wilh. Wilhelmsen Holding ASA som avsluttende oppgave i BST – 1704
Logistikkledelse. Hensikten med oppgaven har vært å gjøre en jobb for Wilh.
Wilhelmsen i forbindelse med at de har inngått en avtale med Forsvaret om levering
av logistikktjenester. Oppgaven går ut på å lage en modell for vurdering og valg av
havn. Modellen skal være et hjelpemiddel i planleggingen for å minske risikoen og
sikre god kvalitet på leveransene. Problemstillingen for oppgaver er å «utvikle en
modell for vurdering og valg av havn gitt fysiske egenskaper og begrensninger».
Besvarelsen er delt inn i fire deler; innledning, teori, metode og analyse med
modellen vedlagt.
Innledningen gir jeg en kort beskrivelse av shippingbransjen, Wilh. Wilhelmsen
med datterselskaper og forsvarets logistikkorganisasjon. Her redegjør jeg for
bakgrunnen og begrunnelsen for oppgaven, mandatet fra Wilhelmsen og rammene
og begrensningene for gjennomføringen. Begrensningene setter rammen for
oppgaven og modellens omfang. Innledningsvis gis en definisjon av bruksområdet
for modellen.
Teoridelen er en sammenfatning av det teoretiske grunnlaget for oppgaven. For
denne oppgaven har det vært relevant å trekke frem teorier fra logistikk og
prosjektledelse. Teori om prosjektledelse er sentralt for oppgaven. Jeg redegjør
også for seg erfaringsbasert kunnskap om kriseledelse og nødhjelpslogistikk for å
trekke linjer til behovene for omstilling ved prosjektlogistikk.
I metodedelen redegjør jeg for fremgangsmåten som er brukt for å lage modellen,
blant annet valg av metoder for innhenting av data og redegjørelse for hvordan jeg
har gått frem for å utvikle. Jeg beskriver her hvordan dataene er innhentet og
hvordan de er tolket for å gjøre det mulig å integrere dem i en modell.
I siste del av oppgaven redegjør jeg for hvordan modellen fungerer rent teknisk. Jeg
drøfter hvordan modellen kan bidra til effektivisering av planleggingsfasen og sikre
kvaliteten på leveransene. Her forklares innholdet i modellen på bakgrunn av
datastrukturering, brukergrensesnitt og funksjonalitet. Jeg kommer tilbake til virkningen av en slik modell ovenfor Wilh. Wilhelmsen, FLO og andre
interessenter med tanke på integrering og effektivisering av planleggingsfasen.
Avslutningsvis tar jeg et skritt tilbake for å se på modellen i et fremtidig aspekt med
tanke på vedlikehold og ansvarlig bruk av modellen. Her ligger også et avsnitt med
kritikk av oppgaven og en fremleggelse av utfordringene ved bruk av modellen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2016