Produktplasseringens påvirkning på forbruker og en merkevares omdømme avdekket gjennom et casestudie
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428681Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Produktplassering er en strategi i vekst, men kan allikevel sies å ha eksistert i lang tid.
Forskjellen er at vi i dag ser nye metoder og former av strategien, dette på bakgrunn av
digitalisering og stadig økning i nyere medier og underholdningsmuligheter. Samtidig har
produktplassering blitt mer regulert og det finnes i dag klare retningslinjer og krav for
hvordan strategien skal gjennomføres. Med forskning i form av ekspertintervju, fokusgrupper,
spørreundersøkelse og eksterne kilder er det meningen at denne oppgaven skal gi svar på
følgende problemsstilling:
Hvilke effekter har produktplassering på forbruker og en merkevares omdømme?
Som grunnlag for å besvare problemsstillingen ble det i startfasen foretatt litteratursøk og
innhenting av aktuelt teoretisk stoff. Ettersom pensum dekker relativt lite når det kommer til
produktplassering, har jeg benyttet meg av andre skrevne bøker, artikler og tidligere bacheloroppgaver
i stor grad. I tillegg fikk jeg mye teoretisk kunnskap gjennom samtalene jeg hadde
med TV2. Når det kommer til metodedelen av oppgaven består den kvalitative undersøkelsen
av et ekspertintervju av Espen Barås Bye fra TV2 og to fokusgrupper, den ene med 6
respondenter og den andre med 7. Fokusgruppene i den kvalitative undersøkelsen er avdekket
gjennom et casestudie på bakgrunn av samarbeid med TV2; ”Det er lov å være blid” med
Else Kåss Furuseth med produktplassering av merkevaren Haribo. Den kvantitative
spørreundersøkelsen dekker et større området og innebærer spørsmål rundt produktplassering
på TV2 generelt. Undersøkelsen er besvart av 177 respondenter.
Resultatene både fra den kvalitative og kvantitative undersøkelsen viser at det foreligger en
form for likegyldighet rundt produktplassering og strategiens effekter. Det er allikevel
gjennomgående at påvirkningen er mer positiv enn negativ. Videre er det interessant å se at
respondentene mener at andre påvirkes av produktplassering i større grad enn en selv. På
bakgrunn av resultater og teoretisk forankring kan det samtidig se ut til at
produktplasseringens effekter på forbruker i stor grad skjer i underbevisstheten. Med økning i
digitalisering og sosiale medier kan vi anta at effekter på kjennskap, holdning og atferd spres
og deles desto hurtigere i årene fremover. Dette gjør merkevarer mer sårbare og
produktplassering som strategi må nøye planlegges for å oppnå positive effekter på forbruker.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016