• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Produktplasseringens påvirkning på forbruker og en merkevares omdømme avdekket gjennom et casestudie

Dahl, Katarina
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016009.pdf (2.386Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428681
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Produktplassering er en strategi i vekst, men kan allikevel sies å ha eksistert i lang tid.

Forskjellen er at vi i dag ser nye metoder og former av strategien, dette på bakgrunn av

digitalisering og stadig økning i nyere medier og underholdningsmuligheter. Samtidig har

produktplassering blitt mer regulert og det finnes i dag klare retningslinjer og krav for

hvordan strategien skal gjennomføres. Med forskning i form av ekspertintervju, fokusgrupper,

spørreundersøkelse og eksterne kilder er det meningen at denne oppgaven skal gi svar på

følgende problemsstilling:

Hvilke effekter har produktplassering på forbruker og en merkevares omdømme?

Som grunnlag for å besvare problemsstillingen ble det i startfasen foretatt litteratursøk og

innhenting av aktuelt teoretisk stoff. Ettersom pensum dekker relativt lite når det kommer til

produktplassering, har jeg benyttet meg av andre skrevne bøker, artikler og tidligere bacheloroppgaver

i stor grad. I tillegg fikk jeg mye teoretisk kunnskap gjennom samtalene jeg hadde

med TV2. Når det kommer til metodedelen av oppgaven består den kvalitative undersøkelsen

av et ekspertintervju av Espen Barås Bye fra TV2 og to fokusgrupper, den ene med 6

respondenter og den andre med 7. Fokusgruppene i den kvalitative undersøkelsen er avdekket

gjennom et casestudie på bakgrunn av samarbeid med TV2; ”Det er lov å være blid” med

Else Kåss Furuseth med produktplassering av merkevaren Haribo. Den kvantitative

spørreundersøkelsen dekker et større området og innebærer spørsmål rundt produktplassering

på TV2 generelt. Undersøkelsen er besvart av 177 respondenter.

Resultatene både fra den kvalitative og kvantitative undersøkelsen viser at det foreligger en

form for likegyldighet rundt produktplassering og strategiens effekter. Det er allikevel

gjennomgående at påvirkningen er mer positiv enn negativ. Videre er det interessant å se at

respondentene mener at andre påvirkes av produktplassering i større grad enn en selv. På

bakgrunn av resultater og teoretisk forankring kan det samtidig se ut til at

produktplasseringens effekter på forbruker i stor grad skjer i underbevisstheten. Med økning i

digitalisering og sosiale medier kan vi anta at effekter på kjennskap, holdning og atferd spres

og deles desto hurtigere i årene fremover. Dette gjør merkevarer mer sårbare og

produktplassering som strategi må nøye planlegges for å oppnå positive effekter på forbruker.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit