• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Produktplasseringens påvirkning på forbruker og en merkevares omdømme avdekket gjennom et casestudie

Dahl, Katarina
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor2016009.pdf (2.386Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2428681
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Produktplassering er en strategi i vekst, men kan allikevel sies å ha eksistert i lang tid.

Forskjellen er at vi i dag ser nye metoder og former av strategien, dette på bakgrunn av

digitalisering og stadig økning i nyere medier og underholdningsmuligheter. Samtidig har

produktplassering blitt mer regulert og det finnes i dag klare retningslinjer og krav for

hvordan strategien skal gjennomføres. Med forskning i form av ekspertintervju, fokusgrupper,

spørreundersøkelse og eksterne kilder er det meningen at denne oppgaven skal gi svar på

følgende problemsstilling:

Hvilke effekter har produktplassering på forbruker og en merkevares omdømme?

Som grunnlag for å besvare problemsstillingen ble det i startfasen foretatt litteratursøk og

innhenting av aktuelt teoretisk stoff. Ettersom pensum dekker relativt lite når det kommer til

produktplassering, har jeg benyttet meg av andre skrevne bøker, artikler og tidligere bacheloroppgaver

i stor grad. I tillegg fikk jeg mye teoretisk kunnskap gjennom samtalene jeg hadde

med TV2. Når det kommer til metodedelen av oppgaven består den kvalitative undersøkelsen

av et ekspertintervju av Espen Barås Bye fra TV2 og to fokusgrupper, den ene med 6

respondenter og den andre med 7. Fokusgruppene i den kvalitative undersøkelsen er avdekket

gjennom et casestudie på bakgrunn av samarbeid med TV2; ”Det er lov å være blid” med

Else Kåss Furuseth med produktplassering av merkevaren Haribo. Den kvantitative

spørreundersøkelsen dekker et større området og innebærer spørsmål rundt produktplassering

på TV2 generelt. Undersøkelsen er besvart av 177 respondenter.

Resultatene både fra den kvalitative og kvantitative undersøkelsen viser at det foreligger en

form for likegyldighet rundt produktplassering og strategiens effekter. Det er allikevel

gjennomgående at påvirkningen er mer positiv enn negativ. Videre er det interessant å se at

respondentene mener at andre påvirkes av produktplassering i større grad enn en selv. På

bakgrunn av resultater og teoretisk forankring kan det samtidig se ut til at

produktplasseringens effekter på forbruker i stor grad skjer i underbevisstheten. Med økning i

digitalisering og sosiale medier kan vi anta at effekter på kjennskap, holdning og atferd spres

og deles desto hurtigere i årene fremover. Dette gjør merkevarer mer sårbare og

produktplassering som strategi må nøye planlegges for å oppnå positive effekter på forbruker.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2016
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit