• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i kulturledelse

Trøen, Aida Joseph; Bratbak, Nina Flatnes; Johnsen, Therese
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
bachelor2016007.pdf (1.539Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428612
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
Gatekunst er blitt en veldig populær uttrykksform. Flere steder har erfart hvordan

gatekunsten kan påvirke det offentlige rom og menneskene som ferdes der. Oslo

har lenge holdt fast ved en nulltoleranse for graffiti og gatekunst, men har nå

utviklet en handlingsplan for tilrettelegging og legitimering av kunstformen. I

flere byer i Norge har kunstuttrykket allerede blitt en del av bybildet. Gatekunsten

har vist seg å være gunstig for innbyggerne, turismen og næringslivet i byen, på

en slik måte at det bidrar til byutvikling. Steder hvor bruk av gatekunst har gitt

gode synergieffekter finner vi eksempler på fra blant annet Vardø, Bergen,

Stavanger og Drammen, i tillegg til Łódź i Polen.

Innbyggerne i de ulike byene forteller om økt glede, aktivitet og liv i byrommet.

Gatekunsten bidrar til å skape et mangfold av uttrykk i byen slik at flere vil trives

og finne seg til rette. I Vardø har bruken også bidratt til økt stolthet og

eierskapsfølelse til byen. Stavanger har hatt en gatekunstfestival i allerede 15 år

som er blant de mest omtalte i verden og har 200.000 besøkende hvert år. I Bergen

har en rekke nye virksomheter startet opp i forbindelse med deres handlingsplan

for graffiti og gatekunst. Alle stedene viser til økt medieomtale også internasjonalt

på grunn av gatekunsten. Dette kan påvirke interessen for de ulike stedene som

reisemål.

Det er tydelig at tilretteleggingen for gatekunst har bidratt til byutvikling, særlig i

forhold til innbyggerne. Oslo kan også på sikt oppleve liknende effekter, men det

er viktig at tilretteleggingen skjer på feltets premisser. Dette er særlig viktig

ettersom Oslo har en lang historie med kriminalisering av utøverne, og det må

derfor bygges en ny tillit mellom miljøet og myndigheter. Bare på den måten vil

det utvikles kvalitet i uttrykket og nye ideer kan oppstå.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit