Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrøen, Aida Joseph
dc.contributor.authorBratbak, Nina Flatnes
dc.contributor.authorJohnsen, Therese
dc.date.accessioned2017-01-26T11:44:58Z
dc.date.available2017-01-26T11:44:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2428612
dc.descriptionBacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2016nb_NO
dc.description.abstractGatekunst er blitt en veldig populær uttrykksform. Flere steder har erfart hvordan gatekunsten kan påvirke det offentlige rom og menneskene som ferdes der. Oslo har lenge holdt fast ved en nulltoleranse for graffiti og gatekunst, men har nå utviklet en handlingsplan for tilrettelegging og legitimering av kunstformen. I flere byer i Norge har kunstuttrykket allerede blitt en del av bybildet. Gatekunsten har vist seg å være gunstig for innbyggerne, turismen og næringslivet i byen, på en slik måte at det bidrar til byutvikling. Steder hvor bruk av gatekunst har gitt gode synergieffekter finner vi eksempler på fra blant annet Vardø, Bergen, Stavanger og Drammen, i tillegg til Łódź i Polen. Innbyggerne i de ulike byene forteller om økt glede, aktivitet og liv i byrommet. Gatekunsten bidrar til å skape et mangfold av uttrykk i byen slik at flere vil trives og finne seg til rette. I Vardø har bruken også bidratt til økt stolthet og eierskapsfølelse til byen. Stavanger har hatt en gatekunstfestival i allerede 15 år som er blant de mest omtalte i verden og har 200.000 besøkende hvert år. I Bergen har en rekke nye virksomheter startet opp i forbindelse med deres handlingsplan for graffiti og gatekunst. Alle stedene viser til økt medieomtale også internasjonalt på grunn av gatekunsten. Dette kan påvirke interessen for de ulike stedene som reisemål. Det er tydelig at tilretteleggingen for gatekunst har bidratt til byutvikling, særlig i forhold til innbyggerne. Oslo kan også på sikt oppleve liknende effekter, men det er viktig at tilretteleggingen skjer på feltets premisser. Dette er særlig viktig ettersom Oslo har en lang historie med kriminalisering av utøverne, og det må derfor bygges en ny tillit mellom miljøet og myndigheter. Bare på den måten vil det utvikles kvalitet i uttrykket og nye ideer kan oppstå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectkulturledelsenb_NO
dc.titleBacheloroppgave i kulturledelsenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel