dc.description.abstract | Gatekunst er blitt en veldig populær uttrykksform. Flere steder har erfart hvordan
gatekunsten kan påvirke det offentlige rom og menneskene som ferdes der. Oslo
har lenge holdt fast ved en nulltoleranse for graffiti og gatekunst, men har nå
utviklet en handlingsplan for tilrettelegging og legitimering av kunstformen. I
flere byer i Norge har kunstuttrykket allerede blitt en del av bybildet. Gatekunsten
har vist seg å være gunstig for innbyggerne, turismen og næringslivet i byen, på
en slik måte at det bidrar til byutvikling. Steder hvor bruk av gatekunst har gitt
gode synergieffekter finner vi eksempler på fra blant annet Vardø, Bergen,
Stavanger og Drammen, i tillegg til Łódź i Polen.
Innbyggerne i de ulike byene forteller om økt glede, aktivitet og liv i byrommet.
Gatekunsten bidrar til å skape et mangfold av uttrykk i byen slik at flere vil trives
og finne seg til rette. I Vardø har bruken også bidratt til økt stolthet og
eierskapsfølelse til byen. Stavanger har hatt en gatekunstfestival i allerede 15 år
som er blant de mest omtalte i verden og har 200.000 besøkende hvert år. I Bergen
har en rekke nye virksomheter startet opp i forbindelse med deres handlingsplan
for graffiti og gatekunst. Alle stedene viser til økt medieomtale også internasjonalt
på grunn av gatekunsten. Dette kan påvirke interessen for de ulike stedene som
reisemål.
Det er tydelig at tilretteleggingen for gatekunst har bidratt til byutvikling, særlig i
forhold til innbyggerne. Oslo kan også på sikt oppleve liknende effekter, men det
er viktig at tilretteleggingen skjer på feltets premisser. Dette er særlig viktig
ettersom Oslo har en lang historie med kriminalisering av utøverne, og det må
derfor bygges en ny tillit mellom miljøet og myndigheter. Bare på den måten vil
det utvikles kvalitet i uttrykket og nye ideer kan oppstå. | nb_NO |