Selfa Arctic AS
Abstract
Vi har i vår bacheloroppgave tatt for oss Selfa Arctic AS og deres innovasjon
innen maritim næring. Selfa er lokalisert i Trondheim og Rødskjær, og jobber med
produksjon og reparasjon i hovedsak av kystfiskebåter. Våren 2015 lanserer Selfa
en hybridbåt som første i sitt slag. Arbeidet fremover vil krever gode ressurser for
å avdekke eventuelle forbedringspotensialer og endringer ved produktet. Selfa
ønsker i fremtiden å produsere fiskebåter med elektrisk fremdrift, men vil i første
omgang fokusere på fiskebåter med hybridløsning.
Innledningsvis i oppgaven gir vi en innføring hvor vi presenterer Selfa og deres
nåværende situasjon. Formålet med oppgaven har vært å skape en langsiktig
lønnsomhet via bedriftens nye hybridløsning, og vi har på grunnlag av dette
formulert følgende problemstilling; “Hvordan etablere langsiktig lønnsomhet
gjennom bedriftens nye produkt?”. For å kunne besvare valgt problemstilling har
vi valgt å dele oppgaven i en egen teoridel, etterfulgt av presentasjon av funn, før
vi med grunnlag av våre funn drøfter oss frem til ulike anbefalinger for Selfa.
Del to består av teori. Her hadde vi et ønske om å skape en rød tråd gjennom vår
oppgave, og valgte derfor å dele teoridelen, drøfting og anbefalingene inn i
samme underkategorier. Disse består av nåsituasjon, innovasjonsprosesser,
oppdage muligheter, kunder og interessenter, markedsføring, forretningsplan,
målsettinger og styret. Da det eksisterer mye teori som kunne være relevant, har vi
hatt mange vurderinger om hvor viktig de ulike teoriene var for vår oppgave.
Utvalget av teori er basert på hva vi mener er relevant og hva som er nødvendig
for å besvare vår problemstilling.
Vi har deretter tatt for oss metode i del tre. For at vår oppgave skulle få den
kvaliteten vi ønsket, brukte vi mye tid på å sette oss inn i de ulike metodene som
finnes. Gjennom samtaler med veileder og diskusjoner innad i gruppen, kom vi
frem til at vi skulle benytte oss av eksplorativt design. Formålet med våre
undersøkelser var å avdekke ulike synspunkter på den hybride løsningen, og blant
annet utvikle vår kunnskap på det teknologiske feltet og avdekke eventuelle
støtteordninger. Vi valgte derfor å utføre dybdeintervjuer med ledelse,
styremedlem og fagfolk. Vi valgte å utførte telefonintervjuer med kunder, da det
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB 01.06.2015
Side vi
ikke var mulig å utføre personlige intervjuer ettersom de var bosatt på ulike
områder i landet.
I del fire har vi presentert våre funn fra intervjuene. Her kartlegger vi de ulike
svarene vi fikk fra våre intervju med fagpersonell, ledelsen, styremedlem og
eksisterende kunder.
I del fem drøfter vi våre funn fra intervju opp mot anvendt teori fra del to. Dette
for å kunne danne grunnlag for anbefalingene som vi presenterer i del seks.
Gjennom vår oppgave ser vi at det ikke har blitt gjennomført tilstrekkelig med
undersøkelser før Selfa påbegynte produksjonen av deres hybridløsning. Kundene
og fagpersonell er begge skeptiske på det høye investeringsgapet mellom en
hybridbåt, og en dieselbåt. Det kommer frem at det må gjøres tilstrekkelig med
tester for å overbevise at Selfas produkt fungerer like godt, om ikke bedre, enn en
dieselbåt i praksis. Ved å gjennomføre våre anbefalinger, mener vi Selfa vil bedre
sine økonomiske utsikter og sikre at bedriften styrker sin posisjon og
overlevelsesevne.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2015