Verdi kan måles i så mye mer enn kroner og ører
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2427046Utgivelsesdato
2015-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Formålet med oppgaven har vært å se på totalentreprenøren NB Gruppes («NB
Gruppen») virksomhet, herunder NB Gruppens behov for å skape økt opplevd
verdi for produktene og tjenestene NB Gruppen leverer. Målet har vært å se på
muligheten for å bedre den opplevde verdien både internt i NB Gruppen og blant
NB Gruppens kunder.
Konsernstrukturen i NB Gruppen består av holdingselskapet/ultimate
moderselskapet NB Gruppen AS, som eier 100 prosent i datterselskapene Quartett
Eiendomsutvikling AS og Næringsbygg AS. I tillegg har NB Gruppen AS 51
prosent eierskap i joint venturet Næringsbygg Betong AS som drifter sammen
med fire ansatte i Næringsbygg Betong AS.
Ved å samle flere ledd i verdikjeden under ett tak har NB Gruppen AS oppnådd en
bedre informasjonsflyt i sine prosjekter, noe som igjen har gitt kundene en bedre
oversikt over sin totalentreprenør.
Oppgavens formål har vært å finne ut av hvordan NB Gruppen AS kan øke
den opplevde verdien på sine produkter og tjenester for seg selv og sine kunder.
Etter vår mening vil dette best kunne gjøres ved å se på NBG sin nåværende
forretningsmodell, og hvordan denne kan forbedres.
Innledningsvis i oppgaven presenteres NB Gruppen og dets nåværende
situasjon. Deretter redegjøres det for vår problemstilling, oppgavens formål og
gjennomføring av oppgaven. Oppgavens problemstilling er som følger:
«Hvordan kan NB Gruppen AS øke den opplevde verdien på sine produkter og
tjenester ved hjelp av forretningsmodellering?»
For best og kunne besvare denne problemstillingen er oppgaven delt i to
deler. Del én av oppgaven er en beskrivelse av relevant teori som danner
grunnlaget for besvarelsen av oppgavens problemstilling. Utgangspunktet er
forretningsmodell, balansert målstyring, «blue ocean» strategi, samt
virksomhetens mulighet og evne for endring.
I del to gjennomgår vi de ulike metodene vi har benyttet for å besvare
problemstillingen i oppgaven. Formålet med studiet var å finne ut hva som skaper
verdi for kundene og for NB Gruppen. Det ble benyttet undersøkelser utformet
med utgangspunkt i Alexander Osterwalders «The Business Model Canvas». Våre
undersøkelser bygger på eksplorativt design i form av en fokusgruppe og
intervjuer med to utvalgte byggherrer For å oppnå̊ formålet med oppgaven
plasserte vi først de ansatte og ledelsen i NB Gruppen i en fokusgruppe, hvor etter
Side v
spørsmål knyttet til NB Gruppen sin nåværende forretningsmodell ble diskutert. I
tillegg intervjuet vi to utvalgte byggherrer (uavhengige av selskapet) innen
eiendom og entreprise for å bekrefte våre funn og antakelser om NB Gruppen sin
nåværende forretningsmodell.
Funnene som vi har gjort ved våre vil bli presentert i kapittel 4. Ved
arbeidet i fokusgruppen fikk vi klart frem hva NB Gruppen er gode på i dag, og
hvordan de skaper verdi for sine kunder. Oppsummert vider resultatene fra
fokusgruppen at NB Gruppen har en god oversikt over de ulike byggeklossene i
forretningsmodellen, men ikke evner til å se sammenhengen mellom disse.
I kapittel 5 har vi vurdert og drøftet våre funn opp mot relevant teori.
Deretter har vi utarbeidet en fremtidig forretningsmodell som presenteres og
klarlegges i kapittel 6. Ved gjennomgangen av den fremtidige
forretningsmodellen vil vi også trekke frem tiltak vi anser avgjørende for
konsernets videre drift, samt en beskrivelse av hvordan de kan skape økt opplevd
verdi for sine kunder og NB Gruppen.
I kapittel 7 har vi tatt for oss kostnadene som vil påløpe ved
gjennomføring av våre anbefalinger. Et eksempel på en slik kostnad vil være
implementeringen av et CRM-system.
Hver av våre anbefalinger er betinget av en rekke faktorer som må tas i
betraktning ved implementeringen. Disse faktorene utgjør hindringer for
implementeringen av den enkelte anbefaling. Faktorene er beskrevet i underpunkt
5.5 om evne og mulighet for endring samt under punkt 6.2 om
forretningsmodellens eksterne omgivelser.
I siste del av oppgaven vil vi forsøke å besvare problemstillingen og
fremsette vår konklusjon.
Våre funn indikerer også at gjennomføringsevne er en svært viktig faktor
for kundene, og mange av våre anbefalinger vil derfor kunne knyttes til nettopp
dette.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015