• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verdi kan måles i så mye mer enn kroner og ører

Myren, Ole Kristian; Gundersen, Pål; Moen, Morten Mørch
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
42015.pdf (1.212Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2427046
Utgivelsesdato
2015-06-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Formålet med oppgaven har vært å se på totalentreprenøren NB Gruppes («NB

Gruppen») virksomhet, herunder NB Gruppens behov for å skape økt opplevd

verdi for produktene og tjenestene NB Gruppen leverer. Målet har vært å se på

muligheten for å bedre den opplevde verdien både internt i NB Gruppen og blant

NB Gruppens kunder.

Konsernstrukturen i NB Gruppen består av holdingselskapet/ultimate

moderselskapet NB Gruppen AS, som eier 100 prosent i datterselskapene Quartett

Eiendomsutvikling AS og Næringsbygg AS. I tillegg har NB Gruppen AS 51

prosent eierskap i joint venturet Næringsbygg Betong AS som drifter sammen

med fire ansatte i Næringsbygg Betong AS.

Ved å samle flere ledd i verdikjeden under ett tak har NB Gruppen AS oppnådd en

bedre informasjonsflyt i sine prosjekter, noe som igjen har gitt kundene en bedre

oversikt over sin totalentreprenør.

Oppgavens formål har vært å finne ut av hvordan NB Gruppen AS kan øke

den opplevde verdien på sine produkter og tjenester for seg selv og sine kunder.

Etter vår mening vil dette best kunne gjøres ved å se på NBG sin nåværende

forretningsmodell, og hvordan denne kan forbedres.

Innledningsvis i oppgaven presenteres NB Gruppen og dets nåværende

situasjon. Deretter redegjøres det for vår problemstilling, oppgavens formål og

gjennomføring av oppgaven. Oppgavens problemstilling er som følger:

«Hvordan kan NB Gruppen AS øke den opplevde verdien på sine produkter og

tjenester ved hjelp av forretningsmodellering?»

For best og kunne besvare denne problemstillingen er oppgaven delt i to

deler. Del én av oppgaven er en beskrivelse av relevant teori som danner

grunnlaget for besvarelsen av oppgavens problemstilling. Utgangspunktet er

forretningsmodell, balansert målstyring, «blue ocean» strategi, samt

virksomhetens mulighet og evne for endring.

I del to gjennomgår vi de ulike metodene vi har benyttet for å besvare

problemstillingen i oppgaven. Formålet med studiet var å finne ut hva som skaper

verdi for kundene og for NB Gruppen. Det ble benyttet undersøkelser utformet

med utgangspunkt i Alexander Osterwalders «The Business Model Canvas». Våre

undersøkelser bygger på eksplorativt design i form av en fokusgruppe og

intervjuer med to utvalgte byggherrer For å oppnå̊ formålet med oppgaven

plasserte vi først de ansatte og ledelsen i NB Gruppen i en fokusgruppe, hvor etter

Side v

spørsmål knyttet til NB Gruppen sin nåværende forretningsmodell ble diskutert. I

tillegg intervjuet vi to utvalgte byggherrer (uavhengige av selskapet) innen

eiendom og entreprise for å bekrefte våre funn og antakelser om NB Gruppen sin

nåværende forretningsmodell.

Funnene som vi har gjort ved våre vil bli presentert i kapittel 4. Ved

arbeidet i fokusgruppen fikk vi klart frem hva NB Gruppen er gode på i dag, og

hvordan de skaper verdi for sine kunder. Oppsummert vider resultatene fra

fokusgruppen at NB Gruppen har en god oversikt over de ulike byggeklossene i

forretningsmodellen, men ikke evner til å se sammenhengen mellom disse.

I kapittel 5 har vi vurdert og drøftet våre funn opp mot relevant teori.

Deretter har vi utarbeidet en fremtidig forretningsmodell som presenteres og

klarlegges i kapittel 6. Ved gjennomgangen av den fremtidige

forretningsmodellen vil vi også trekke frem tiltak vi anser avgjørende for

konsernets videre drift, samt en beskrivelse av hvordan de kan skape økt opplevd

verdi for sine kunder og NB Gruppen.

I kapittel 7 har vi tatt for oss kostnadene som vil påløpe ved

gjennomføring av våre anbefalinger. Et eksempel på en slik kostnad vil være

implementeringen av et CRM-system.

Hver av våre anbefalinger er betinget av en rekke faktorer som må tas i

betraktning ved implementeringen. Disse faktorene utgjør hindringer for

implementeringen av den enkelte anbefaling. Faktorene er beskrevet i underpunkt

5.5 om evne og mulighet for endring samt under punkt 6.2 om

forretningsmodellens eksterne omgivelser.

I siste del av oppgaven vil vi forsøke å besvare problemstillingen og

fremsette vår konklusjon.

Våre funn indikerer også at gjennomføringsevne er en svært viktig faktor

for kundene, og mange av våre anbefalinger vil derfor kunne knyttes til nettopp

dette.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2015

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit