• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ticket Feriereiser og den fysiske butikkens fremtid

Hatten, Silje; Laukøy, Martin Berge; Rygh, Kathrine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
oppgave24.pdf (2.650Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/219638
Date
2014-09-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
På bakgrunn av dagens utvikling av reisebyråenes fysiske butikker valgte vi å

legge temaet på vår bacheloroppgave til nettopp dette. Vi bestemte oss for å bruke

Tickets fysiske butikk som bedrift, og valgte problemstillingen: Hvordan kan

Ticket utvikle butikkonseptet sitt for å sikre gjenkjøp hos de eksisterende kundene

som benytter seg av de fysiske butikkene?

Vi valgte denne problemstillingen da vi ønsket å undersøke ulike syn på bestilling

av reiser, og finne ut hvor mange som egentlig benytter seg av fysisk butikk når

de bestiller reiser. Dette for å avklare hvordan Ticket kan skille seg ut fra

konkurrenten – internett og telefon, og få de eksisterende kundene til å fortsette

og handle i deres fysiske butikk.

Vi har bygd opp oppgaven med seks kapitler, fra innledning til konklusjon. Vi

startet oppgaven med en innledning som dypere begrunnet vårt valg omkring

problemstilling, for videre å gå inn på den teoretiske delen i kapittel to. Her

trekker vi inn teorier som forbrukeratferd, holdninger, kundetilfredshet og

kundelojalitet, som vi føler er de riktige teoriene i forhold til vårt tema og

problemstilling.

Videre i oppgaven har vi gått inn på metoden som skal benyttes for å samle inn

data til vår analyse. Her valgte vi å ha en kvantitativ spørreundersøkelse med 17

spørsmål, hvor vi spurte beboerne i Trondheim og omegn – både på internett og i

papirform på gata. Alle svar på vår spørreundersøkelse er anonyme, og ingen svar

skal kunne spores tilbake til respondenten. Vi endte opp med 200 svar som kunne

brukes videre, som vi anså som nok til å kunne ta vurderinger og foreta en

analyse. Det ble også noen missing values som er trukket fra og skrevet mer om

under kapittel fire.

Under kapittel fem har vi presentert og analysert funnene fra vår

spørreundersøkelse. Disse har vi testet ved å bruke dataprogrammet SAS JMP. De

viktigste resultatene går i hovedsak på hvilket segment som bestiller hvor, hvilke

faktorer som avgjør kundens valg av salgskanal, hvilken sammenheng det er

mellom holdning og atferd og hvorvidt kunden er tilbøyelig for å endre salgskanal

eller ikke. Her har vi også vurdert validiteten og reliabiliteten på svarene fra

respondentene.

I kapittel seks ble det presentert konklusjoner og forslag til tiltak. Vi konkluderte

med at det er ofte de yngre respondentene som reiser oftere, og da helst 2-4

ganger årlig. Ut fra analysen så vi at jo sjeldnere respondentene reiser, samtidig

som jo eldre de er, desto mer foretrekker de å bestille i fysisk butikk. De viktigste

faktorene ved å benytte fysisk butikk fant vi ut å være rådgivningen, at det

oppleves som enkelt, og i tillegg skaper trygghet.

Helt tilslutt presenterte vi forslag til tiltak vi mener Ticket bør implementere for å

sikre gjenkjøp av sine eksisterende kunder. Her har vi fokusert på å utvikle og

markedsføre de ansattes kunnskap og rådgivning, konkurransedyktig pris og

opplevelsen av trygghet og enkelthet. I tillegg har vi funnet ut at tilgjengelighet er

en påvirkende faktor av en viss signifikans, men som er et tiltaksområde med

større kostnad enn verdi.
Description
 
Bacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2014
 
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit