• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkevarebygging

Hagerup, Guro; Kjølberg, Karoline; Skjelstad, Trine
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
oppgave29.pdf (2.733Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219368
Utgivelsesdato
2014-09-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Trondheim er en by preget av et godt kaffemiljø. Kaffemarkedet er i stadig

utvikling med stor konkurranse både fra små og store kaffebarer. Det blir desto

viktigere å posisjonere seg slik at man får en reell differiensieringsverdi. Det er

viktig å tilegne seg kunnskap om konkurrentene å sikre seg en posisjon som ikke

allerede er tatt. Choco Boco er en kaffebar i Trondheim som for øyeblikket

mangler et differensieringspunkt for å oppnå en sterk merkevare. På bakgrunn av

dette utarbeidet vi en problemstilling vi vil løse for å løfte Choco Boco til det

nivået som vil hjelpe dem å overleve på det lokale kaffemarkedet i Trondheim.

“Hvordan kan Choco Boco Trondheim styrke sin merkevare og posisjon på det

lokale kaffemarkedet?”

Vi har på bakgrunn av dette foretatt interne og eksterne analyser, opparbeidet oss

innsikt om kaffemarkedet i Trondheim ved å gjennomføre en kvantitativ

spørreundersøkelse, samt innsikt om merkevarebygging gjennom relevant teori i

både fagbøker og andre litterære bøker. Vi har også funnet sekundærdata på

internett for relevant teori som kunne hjelpe oss i oppgaveløsningen. Gjennom

hele oppgaven har vi hatt stort fokus på merkepyramiden som er en sentral del i

merkevarebygging. Vi kan si at dette har vært kjernen for oppgaven vår. Videre

har vi analysert funn fra spørreundersøkelsen og som en følge av dette og teorien

kommet frem til en konklusjon som svarer på vår problemstilling. Konklusjonen

presenterer anbefalinger og tiltak Choco Boco bør igangsette for å oppnå en

sterkere merkevare og posisjon på markedet.

Vi har funnet de svake og sterke sidene til Choco Boco og sett hvilke muligheter

og trusler de står ovenfor. Vi har også kartlagt respondentenes oppfattede

kjennskap, generelle kunnskap, holdning og atferd mot det lokale kaffemarkedet

og merkevaren Choco Boco.

Vi har konkludert med at Choco Boco ikke har en sterk merkevare og har dermed

kommet med forslag til tiltak for å styrke merkevaren deres. Vi mener at

anbefalingene er realistiske og gjennomførbare. Tiltakene bør sees på som en

langsiktig investering i merkevarebygging og er en kontinuerlig prosess som

stadig må opprettholdes. Fordeler dette kan føre til er økt lojalitet, muligheter for

vekst og motstandsdyktighet fra nye merker i samme kategori.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedskommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit