dc.description.abstract | Trondheim er en by preget av et godt kaffemiljø. Kaffemarkedet er i stadig
utvikling med stor konkurranse både fra små og store kaffebarer. Det blir desto
viktigere å posisjonere seg slik at man får en reell differiensieringsverdi. Det er
viktig å tilegne seg kunnskap om konkurrentene å sikre seg en posisjon som ikke
allerede er tatt. Choco Boco er en kaffebar i Trondheim som for øyeblikket
mangler et differensieringspunkt for å oppnå en sterk merkevare. På bakgrunn av
dette utarbeidet vi en problemstilling vi vil løse for å løfte Choco Boco til det
nivået som vil hjelpe dem å overleve på det lokale kaffemarkedet i Trondheim.
“Hvordan kan Choco Boco Trondheim styrke sin merkevare og posisjon på det
lokale kaffemarkedet?”
Vi har på bakgrunn av dette foretatt interne og eksterne analyser, opparbeidet oss
innsikt om kaffemarkedet i Trondheim ved å gjennomføre en kvantitativ
spørreundersøkelse, samt innsikt om merkevarebygging gjennom relevant teori i
både fagbøker og andre litterære bøker. Vi har også funnet sekundærdata på
internett for relevant teori som kunne hjelpe oss i oppgaveløsningen. Gjennom
hele oppgaven har vi hatt stort fokus på merkepyramiden som er en sentral del i
merkevarebygging. Vi kan si at dette har vært kjernen for oppgaven vår. Videre
har vi analysert funn fra spørreundersøkelsen og som en følge av dette og teorien
kommet frem til en konklusjon som svarer på vår problemstilling. Konklusjonen
presenterer anbefalinger og tiltak Choco Boco bør igangsette for å oppnå en
sterkere merkevare og posisjon på markedet.
Vi har funnet de svake og sterke sidene til Choco Boco og sett hvilke muligheter
og trusler de står ovenfor. Vi har også kartlagt respondentenes oppfattede
kjennskap, generelle kunnskap, holdning og atferd mot det lokale kaffemarkedet
og merkevaren Choco Boco.
Vi har konkludert med at Choco Boco ikke har en sterk merkevare og har dermed
kommet med forslag til tiltak for å styrke merkevaren deres. Vi mener at
anbefalingene er realistiske og gjennomførbare. Tiltakene bør sees på som en
langsiktig investering i merkevarebygging og er en kontinuerlig prosess som
stadig må opprettholdes. Fordeler dette kan føre til er økt lojalitet, muligheter for
vekst og motstandsdyktighet fra nye merker i samme kategori. | nb_NO |