• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studenter og næringsliv i samspill

Kolstad, Simen Lundeby; Skovborg-Hansen, Kaja
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
oppgave20.pdf (2.563Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219328
Utgivelsesdato
2014-09-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) arbeider med å styrke det

regionale næringsliv. På bakgrunn av tidligere forskning, vekkes det interesse

rundt hvordan man skal beholde de menneskelige ressursene og kompetansen i

regionen, for å drive et bærekraftig næringsliv. Det er mange aktører i

Trondheimsregionen som bidrar til å øke arbeidsattraktiviteten, men likevel er det

utallige studenter som flytter til andre steder etter endt utdanning. I denne

sammenheng ønsker vi å undersøke hvordan NiT bør bidra til at arbeidsmarkedet i

Trondheimsregionen blir mer attraktivt for studentene. Av den grunn har vi

inkludert teori om stedsmarkedsføring, og teori vedrørende hvordan man får til et

effektivt og koordinert samarbeid på tvers av ulike aktører. På bakgrunn av

sekundærdata har vi en grunnleggende forståelse av situasjonen mellom student

og næringsliv. Dermed valgte vi et deskriptivt design for vår undersøkelse, hvor vi

har gjennomført web-baserte undersøkelser både blant studenter og

medlemsbedriftene til NiT. Vi må ta i betraktning feilkilder og variasjon i

representativiteten blant besvarelsene som er innhentet, og resultatene tolkes

dermed med forsiktighet.

I dag synes både informasjonsformidlingen mellom student og næringsliv,

omdømme og attraktiviteten til regionen, og samarbeidet mellom studieinstitusjon

og næringsliv å være et problem. Om næringslivet og studieinstitusjoner inngår en

strategisk allianse, med NiT som initiativtaker, vil man kunne utvikle et

samarbeidsprosjekt som kan lede til innovasjon og utvikling. Den strategiske

alliansen vil være avhengig av å samle alle involverte aktører i en næringsklynge.

Når man skal nå en sprikende og stor målgruppe er det avgjørende med

koordinering og samarbeid mellom de ulike aktørene. Her bør man komme til

enighet om hvilket omdømme man ønsker at regionen skal oppnå, og

kommunisere helhetlig og målrettet ut mot fremtidige arbeidstakere. Et tettere

nettverk mellom student og næringsliv kan bidra til å skape en større

arbeidsattraktivitet og et bedre omdømme av regionen. Et ytterligere fokus på

samspillet mellom student og næringsliv vil stå i tråd med NiT sine vedtak om å

legge til rette for nyetableringer, og deres visjon om å skape et sterkere

næringsliv. Likevel er de avhengige av aktører som har større

beslutningsmyndighet, for at ulike tiltak skal iverksettes. En implementering av

våre anbefalinger kan være med på å styrke NiT sin posisjon i det regionale

næringsliv.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit