Studenter og næringsliv i samspill
Abstract
Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) arbeider med å styrke det
regionale næringsliv. På bakgrunn av tidligere forskning, vekkes det interesse
rundt hvordan man skal beholde de menneskelige ressursene og kompetansen i
regionen, for å drive et bærekraftig næringsliv. Det er mange aktører i
Trondheimsregionen som bidrar til å øke arbeidsattraktiviteten, men likevel er det
utallige studenter som flytter til andre steder etter endt utdanning. I denne
sammenheng ønsker vi å undersøke hvordan NiT bør bidra til at arbeidsmarkedet i
Trondheimsregionen blir mer attraktivt for studentene. Av den grunn har vi
inkludert teori om stedsmarkedsføring, og teori vedrørende hvordan man får til et
effektivt og koordinert samarbeid på tvers av ulike aktører. På bakgrunn av
sekundærdata har vi en grunnleggende forståelse av situasjonen mellom student
og næringsliv. Dermed valgte vi et deskriptivt design for vår undersøkelse, hvor vi
har gjennomført web-baserte undersøkelser både blant studenter og
medlemsbedriftene til NiT. Vi må ta i betraktning feilkilder og variasjon i
representativiteten blant besvarelsene som er innhentet, og resultatene tolkes
dermed med forsiktighet.
I dag synes både informasjonsformidlingen mellom student og næringsliv,
omdømme og attraktiviteten til regionen, og samarbeidet mellom studieinstitusjon
og næringsliv å være et problem. Om næringslivet og studieinstitusjoner inngår en
strategisk allianse, med NiT som initiativtaker, vil man kunne utvikle et
samarbeidsprosjekt som kan lede til innovasjon og utvikling. Den strategiske
alliansen vil være avhengig av å samle alle involverte aktører i en næringsklynge.
Når man skal nå en sprikende og stor målgruppe er det avgjørende med
koordinering og samarbeid mellom de ulike aktørene. Her bør man komme til
enighet om hvilket omdømme man ønsker at regionen skal oppnå, og
kommunisere helhetlig og målrettet ut mot fremtidige arbeidstakere. Et tettere
nettverk mellom student og næringsliv kan bidra til å skape en større
arbeidsattraktivitet og et bedre omdømme av regionen. Et ytterligere fokus på
samspillet mellom student og næringsliv vil stå i tråd med NiT sine vedtak om å
legge til rette for nyetableringer, og deres visjon om å skape et sterkere
næringsliv. Likevel er de avhengige av aktører som har større
beslutningsmyndighet, for at ulike tiltak skal iverksettes. En implementering av
våre anbefalinger kan være med på å styrke NiT sin posisjon i det regionale
næringsliv.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2014