• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reisen mot ”verdens fremste sjømatnasjon”: er det plass til toppforedling?

Remø, David André
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
oppgave19.pdf (1.796Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/219323
Date
2014-09-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Oppgaven har hatt som mål å utrede om det er en fremtid for toppforedlere innen

laks her i Norge. Toppforedlerene, som produserer høyforedlede varer, har de

siste årene opplevd stadig mindre fortjeneste grunnet høye kostnader. De høye

kostnadene er først og fremst knyttet mot Norges høye lønns- og kostnadsnivå, og

har dermed i lang tid presset norske produsenter. Råvaresituasjonen i dag skaper

derimot en helt spesiell situasjon. Med høye og svært fluktuerende råvarepriser

presses foredlerne mer enn noen gang, og er tvunget til å tenke alternativt for å

overleve. I det lange løp er det ikke lenger aktuelt å konkurrere på pris mot

importerte varer.

For å få en bedre oversikt og forståelse for situasjonen har jeg gjennom

kvalitativemetode innhentet informasjon om den polske sjømatnæringen. Dette for

å kunne avdekke hvordan konkurransesituasjonen ser ut og dermed legge frem

hvordan Brødr. Remø, og norske sjømatprodusenter, skal kunne fortsette sin

produksjon av laks i Norge. Problemstillingen er følgende: På bakgrunn av

konkurranse mellom Norge og Polen, er det lønnsomt for Brødr. Remø å drive

toppforedling?

Teorien jeg har lagt til grunn er Porters Diamant, og innarbeidet teori fra

Torger Reve som omhandler næringsklynger. I tillegg har jeg trukket inn kultur

som en faktor for å realisere nasjoner og organisasjoner potensiale. Ved hjelp av

disse teoriene har det vært mulig for meg å få en forståelse for hvordan en nasjons

konkurransekraft blir skapt og påvirket. For å kunne utnytte resultatene har jeg

sett nærmere på teori knyttet til verdiskaping gjennom verdikjeden og

verdiverkstedet. Ønsket var å kunne kombinere disse på en måte som tilførte

Brødr. Remøs produkter merverdi. For å avdekke hvordan det på en ny og

innovativ måte er mulig å kombinere disse to har jeg benyttet meg av boken ”Ti

typer innovasjoner” og Thomas Hoholms doktorgrad.

Data har blitt innhentet ved hjelp av dybdeintervju, og sekundærdata.

Intervjuobjektene representerte hver for seg en sentral del av norskfiskerinæring,

og besto av journalisten Terje Engø, Svein Reppe fra NSL, Johnny Remø fra

Brødr. Remø, og en anonym deltaker fra en organisasjon som har jobbet mye med

temaet. Resultatene viste at det var stor enighet i hvor problemene ligger, og hva

som må gjøres. Dette ville trolig vært litt annerledes om jeg hadde inkludert en

polsk deltaker, noe som viste seg vanskelig.

I gjennomgang av resultatene viste det seg fort at lønnskostnadene var

kilden til Polens konkurransefortrinn i dag, og at det vil være svært vanskelig å

overføre Polens fordeler til Norge. I tillegg fremkommer det av en sammenligning

mellom Polen og Tyskland at kostnadsreduksjoner i Norge ikke nødvendigvis vil

kunne styrke konkurransekraften i ønsket grad, eller skape bærekraftigfortrinn.

For å finne en bærekraftig fremtidig nisje for Brødr. Remø har jeg prøvd å

finne ut hvor Polens konkurransestyrke vil komme fra når de ikke lenger er

kostnadsledere. Det fremkommer at de har svært godt grunnlag til å fortsatt være

en sterk sjømatnasjon, men konkurrer da på andre premisser som vil være svært

like Norges.

Det fremkommer at det er flere som har ideer om hvordan man kan

redusere kostnadene, men disse krever stor omstillingen av norske grunntanker,

og vil også få svært stor effekt på Polen som nasjon. I ettertid ser jeg at oppgaven

skulle muligens vært enda mer fokusert på hvordan tilføre produkter og Norge

merverdi.

Jeg presenterer en løsning for Brødr. Remø hvor de danner et

selskap/avdeling som fokuserer på å bringe kunden spesialproduserte produkter,

og arbeider aktivt med markedsføring og salg av ulike sjømatprodukter. På denne

måten vil det være mulig å styrke varemerket knyttet til laks, og utnytte det

positivt økende synet på havbruk og sjømatprodukter.

Jeg konkluderer med at fremtiden for norsk sjømatnæring, inkludert

råstoffproduksjon, trolig ligger i å tilføre produktene merverdi gjennom kunnskap

og samarbeid. Det er naturlig å tro at etter hvert som teknologi og verden utvikler

seg fremover, så vil også oppdretterne oppleve den samme situasjonen som

foreldrene nå går igjennom. Myndighetene og hele verdikjeden til sjømat må

derfor samarbeide for å legge til rette for produksjon av ”toppråstoff” og

”topprodukter”. På denne måten vil det være mulig å holde sjømat og

oppdrettsnæringen innenlands og verdiskapende, samt ta en sentral plass innen

global sjømatproduksjon som enn så lenge står ledig.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2014

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit