• Affiliate Marketing sin påvirkningskraft på kjøpsintensjonen til Generasjon Z på TikTok 

      Salen, Thea; Paulsen, Amalie Johanne Skorpen (Bachelor thesis, 2023)
      En stadig mer populær tilnærming til produktsalg som har utviklet seg på det norske markedet er Affiliate markedsføring, også kjent som provisjonsbasert markedsføring. De siste årene har det oppstått et tydelig paradigmeskifte ...
    • Airbnb 

      Bjørkhaug, Diana Grace Jaculan; Ulleberg, Cassandra; Nikolaisen, Marie (Bachelor thesis, 2018)
      I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss temaet delingsøkonomi. Økt digitalisering har ført til økt antall delingsøkonomiske plattformer. Vi har derfor valgt å fokusere på overnattingstjenesten Airbnb. Målet er å ...
    • Bachelor - merkevarebygging med en bærekraftig tilnærming 

      Gevelt, Simon; Wold, Elle Louise (Bachelor thesis, 2023)
      Vår bacheloroppgave er utarbeidet våren 2023 ved Handelshøyskolen BI og baserer seg på temaet merkevarebygging med fokus på en bærekraftig tilnærming. Studien bygger på merkevarebygging for Amundsen Sports, som har hatt ...
    • Bacheloroppgave i digital kommunikasjon og markedsføring 

      Andersen, Caroline Kaas; Bruun, Fanny Kristiansen (Bachelor thesis, 2023)
      Vi ser en stadig økende bruk av Instagram som markedsføringsverktøy for bedrifter i arbeidslivet. Instagram kan brukes på ulike måter for å skape engasjement hos forbrukere. Bedrifter kan publisere eget innhold, ha betalt ...
    • Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse 

      Nguyen, Thy Anh Hoang; Eikeland-Tande, Erle; Strøm, Julie Victoria (Bachelor thesis, 2021)
      I løpet av de siste årene har digitalisering ført til at bedrifter har gått gjennom en digital transformasjon. Digitalisering beskriver en teknologisk endring og omfatter nye forretningsmodeller som gir muligheter for ...
    • Barn og unge voksnes holdninger og kjøpsatferd til kosmetiske inngrep 

      Engelsgjerd, Tina; Knutsen, Katrine; Stendal, Astrid Selsvik (Bachelor thesis, 2018)
      I denne teoretiske oppgaven har vi valgt å skrive om kosmetiske inngrep som tema. Hovedfokuset vårt har vært å finne ut hvordan holdningene og kjøpsatferden til barn og unge voksne påvirkes ved å fremme kosmetiske inngrep ...
    • Boikotter av Black Friday: En undersøkelse om hvordan boikotter av massekonsumpsjon påvirker forbrukeres oppfatning av merker 

      Engström, Matilda (Bachelor thesis, 2020)
      I dagens samfunn oppfordres forbrukere å handle ofte og mye, med den store salgsdagen Black Friday som et prakteksempel. I lys av miljøfokus og bærekraftige forretningsstrategier velger noen bedrifter å boikotte ...
    • Bruk av CRM-systemer i prospektering for tjenesteytende B2B-selskaper 

      Ranaldi, Lucas Baumann; Kragfoss, Sander; Stenersen, Jesper Benjamin (Bachelor thesis, 2023)
      Det er essensielt for bedrifter å tilegne seg nye kunder, og å beholde dem over tid. Ved å henvende seg til de potensielle kundene som er mest aktuelle i utgangspunktet, samt gi dem god oppfølging i startfasen, har man ...
    • Bruk av kjente ansikt i markedskommunikasjonen 

      Gundersen, Martine; Hamre, Karoline Skjølingstad; Nesheim, Marianne (Bachelor thesis, 2018)
      I denne oppgaven var målet å se på hvilken effekt kjente ansikt har i markedskommunikasjon gjennom sosiale medier. Fokuset er rettet mot å bruke et “kjent ansikt” som et virkemiddel til å nå ut til forbrukere. Denne ...
    • Budskapsvinkling i bloddonasjon og den modererende effekten av altruisme 

      Pedersen, Silje; Grimsmo, Cecilie Sophie Tønder (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg tematikken bloddonasjon og hvordan en skal utforme kampanjer og reklamer for effektivt å rekruttere frivillige bloddonore. I denne sammenhengen tar vi for oss budskapsvinkling med negativ ...
    • Building brand resonance with chatbots: assessing the importance of giving your bot a human personality 

      Verney, Victor; Poulain, Arthur (Master thesis, 2018)
      This paper aims at defining the effect that different types of personality given to chatbots may have on the brand resonance in consumer’s mind. In the current context of quick development of conversational marketing ...
    • Bærekraft i frukt- og grøntavdelingen 

      Bui, Kim Huyen; Holmlund, Hanne; Larsen, Oda Allum (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven vil det overordnede temaet være bærekraftig livsstil. Formålet med studiet er å kartlegge hvilke faktorer som påvirker en forbrukers intensjon til å handle mer bærekraftig. På grunn av temaets ...
    • Bærekraft i klesbransjen 

      Knutsen, Hella Kristine; Jakobsen, Sara Elise Råbakk; Grøtteland, Celine Løvåsen (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg temaet bærekraft i klesbransjen. Bakgrunn for valg av tema er økt fokus og oppmerksomhet rundt bærekraft og miljø. Etter videre forskning fant vi atferd og holdninger interessant, og ønsket å ...
    • Cancel Culture vs Offentliga personer 

      Eidmann, Aurora Robin Katarina; Lager, Mina Henriksen; Grønseth, Céline Laxheim (Bachelor thesis, 2023)
      Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka fenomenets inverkan på “cancel culture” och offentliga personer och dess bransch rädsla för att bli “cancelled ”. Vi gör denna forskning genom att använda en kvalitativ ...
    • Chatbots in service recovery: Crackpot or Jackpot? 

      Magnusson, Peter Daniel Lund; Rånnerud, Arne Aleksander (Master thesis, 2019)
      Problem Service recovery has been a heavily researched and studied area for several years. As technology has continued to develop and been adapted and incorporated into this field, new research avenues have also opened ...
    • ChatGPT som informasjonskanal: En forbrukerorientert tilnærming 

      Bergersen, Tina (Bachelor thesis, 2023)
      Siden OpenAI lanserte chatboten ChatGPT i november 2022 har chatboten fått massiv oppmerksomhet verden rundt. På kun fem dager hadde ChatGPT allerede nådd 1 millioner brukere og etter bare to måneder ble det anslått at ...
    • Consumer Perception and Trust in Sustainable Fashion: The role of NGOs and information sources 

      Bhatnagar, Kanishk (Master thesis, 2023)
      The fast fashion sector is currently facing a unique and complicated situation due to the increased public awareness of environmental sustainability. Fast fashion companies have come under fire for their environmental ...
    • Consumers’ purchase behavior towards green beauty care products 

      Claudon, Maylis; De Saint-Lége, Sophie De Champs (Master thesis, 2021)
      Consumers are increasingly looking for a more sustainable consumption. In the past years, a green trend has emerged in the beauty care market. However, even if consumers claim to want more green products, an attitude-behavior ...
    • Consumers’ willingness to incur debt with “Buy Now Pay Later” payment options 

      Grøtan, Ida Helene; Hjorthol, Mari Anette (Master thesis, 2021)
      Consumers are offered more payment options than ever before, and many of them offer exceptionally flexible solutions and different ways of financing purchases with credit. Simultaneously, the increased credit use has led ...
    • Country-of-origin and brand reputation effects on brand equity. Can a strong brand name strengthen or reverse country-of-origin effects on brand equity? 

      Sanfilippo, Marie (Master thesis, 2017)
      The concept of country-of-origin has been extensively studied with the apparition of multinational companies separating and outsourcing their operations worldwide. It has been established that country-of-origin has an ...