• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i digital kommunikasjon og markedsføring

Andersen, Caroline Kaas; Bruun, Fanny Kristiansen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
DIG 3670_5.pdf (2.501Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3090979
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Vi ser en stadig økende bruk av Instagram som markedsføringsverktøy for bedrifter i arbeidslivet. Instagram kan brukes på ulike måter for å skape engasjement hos forbrukere. Bedrifter kan publisere eget innhold, ha betalt samarbeid med influensere og publisere innhold produsert fra influensere.

Vår bacheloroppgave tar utgangspunkt i tre ulike typer innlegg som påvirker forbrukernes merkekjennskap og kjøpsintensjon til Kremmerhuset Ting & Sånt. Vi har utarbeidet følgende problemstilling som blir besvart i oppgaven; «I hvilken grad blir forbrukernes merkekjennskap og kjøpsintensjon påvirket av de ulike formene for Instagram-innlegg?»

I litteraturgjennomgangen undersøker vi studier og teorier knyttet til vårt valgte tema. Forskning vi har benyttet oss av viser til influenserens påvirkningsmakt i henhold til merkekjennskap og kjøpsintensjon, samt effekten av innlegg merket med annonse. Konsistensteori har en stor betydning i vår besvarelse for hvordan samsvaret mellom merkevaren, forbrukere og influensere er en sentral påvirkningsfaktor.

Vi gjennomførte kvantitative analyser for å besvare vår problemstilling. Vi utarbeidet en spørreundersøkelse for å innhente primærdata som vi benyttet oss av for å utføre en multippel regresjonsanalyse, t-test og kji-kvadrattest. Vi utførte analysene for å undersøke sammenhengen mellom uavhengige variabler, merkekjennskap og kjøpsintensjon. I tillegg har vi innhentet sekundærdata fra Kremmerhuset sin Instagram for å analysere forbrukernes engasjement rundt deres innhold fra April 2022 – Mars 2023

Funn fra oppgaven vår indikerer at Kremmerhuset sitt samarbeid med mikroinfluensere fungerer godt slik det er i dag. Innlegg publiser av Kremmerhuset, både eget materiale og innhold produsert av influensere, har en positiv effekt på merkekjennskap og kjøpsintensjon hos forbrukerne. Vi ser likevel at forbrukere har en viss skepsis til annonser, og dermed har en negativ effekt kjøpsintensjon.
Description
Bachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit