• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bærekraft i frukt- og grøntavdelingen

Bui, Kim Huyen; Holmlund, Hanne; Larsen, Oda Allum
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2261847.pdf (5.919Mb)
Vedlegg bacheloroppg.pdf (2.204Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620087
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
I denne bacheloroppgaven vil det overordnede temaet være bærekraftig livsstil.

Formålet med studiet er å kartlegge hvilke faktorer som påvirker en forbrukers

intensjon til å handle mer bærekraftig. På grunn av temaets omfang har vi

begrenset oppgaven til å omhandle bærekraftig handel i frukt- og grøntavdelingen

i dagligvarebransjen. Vi kom fram til følgende problemstilling: «Hva påvirker

forbrukere til å ta mer bærekraftig valg i dagligvarehandelen?»

For å løse problemstillingen tar studiet utgangspunkt i teorien om begrunnet atferd

av Fishbein og Ajzen. Basert på denne sentrale teorien samt en rekke

forskningsartikler, utviklet vi en forskningsmodell med hensiktsmessige variabler.

Disse skal gi oss en forståelse for hva som påvirker intensjonen til å handle mer

bærekraftig. Vi utviklet 16 hypoteser med grunnlag i det teoretiske rammeverket

og egne antagelser.

Oppgaven har som hensikt å trekke konklusjoner om hvilken sammenheng som

eksisterer mellom variablene, og er følgende bygget opp av deskriptiv design. Vi

utarbeidet en spørreundersøkelse hvor vi fikk 578 respondenter. For å teste

spørreskjemaets validitet og reliabilitet kjørte vi en faktoranalyse. Ut ifra funnene

i analysen opprettet vi nye variabler og besluttet å dele opp noen av de i ytterligere

to variabler.

Videre testet vi hypotesene våre ved å gjennomføre multippel regresjonsanalyse,

demografisk analyse og medierende regresjonsanalyse. Ved å kjøre en multippel

regresjonsanalyse viser resultatene at vår modell forklarer 59% av variasjonen i

Intensjon. Det viser seg også at Attributtkvalitet, Nåværende atferd, Generell

kunnskap, Spesifikk kunnskap, Subjektiv norm og Personlig norm hadde størst

effekt på Intensjon. Analysen viste i tillegg to kritisk høye P-verdier;

Betalingsvilje og Kvalitet. Disse vil dermed ikke ha positiv eller negativ

innvirkning på Intensjon.

I den multiple regresjonsanalysen viste det seg at Personlig norm hadde størst

effekt på Intensjon. Basert på dette foretok vi en medierende regresjonsanalyse for

å undersøke om Personlig norm kunne være medierende for de signifikante

uavhengige variablene. Resultatet viste til at det foreligger delvis mediering. I den demografiske analysen viste det seg derimot at de demografiske variablene ikke

var signifikante for Intensjon.

Videre fremkommer det i drøftingen at resultater fra våre analyser strider imot

tidligere forskning på en del områder. Dette kan eksempelvis skyldes

spørreskjemaets validitet og reliabilitet. Det mest sentrale funnet fra oppgaven er

at Personlig norm vil kunne ha størst effekt på intensjonen for å handle mer

bærekraftig. Her vil det være til fordel at aktørene markedsfører med hensikt å

påvirke forbrukerens samvittighet. Fra våre resultater anbefaler vi

dagligvarebutikkene å forske videre på blant annet produktkvalitet og

tilgjengelighet.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit