Bærekraft i klesbransjen
Abstract
Denne oppgaven tar for seg temaet bærekraft i klesbransjen. Bakgrunn for valg av
tema er økt fokus og oppmerksomhet rundt bærekraft og miljø. Etter videre
forskning fant vi atferd og holdninger interessant, og ønsket å se på dette i
sammenheng med bærekraft i klesbransjen. Vi utformet problemstillingen “i
hvilken grad er det en sammenheng mellom forbrukernes holdninger og atferd
med hensyn til bærekraft i klesbransjen?”. For å kunne besvare denne
problemstillingen utarbeidet vi fem undersøkelsesspørsmål.
Det ble benyttet relevant teori og forskning for grunnlag til oppgavens formål,
blant annet forbrukertrender, kjøpsprosessen og Ego Development Theory. Det
teoretiske grunnlaget ga oss innsikt i hvor det var mangelfull forskning og behov
for videre undersøkelser.
Det ble valgt en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode hvor vi benyttet
oss av spørreundersøkelse og dybdeintervjuer. Spørreundersøkelsen ble analysert i
JMP, hvor vi foretok faktoranalyse, t-tester og multippel regresjonsanalyse i
tillegg til deskriptiv statistikk. Dybdeintervjuene ble gjennomført over Zoom.
Intervjuene ble tatt opptak av via Diktafon-appen til Nettskjema, dermed
transkribert og kodet for å lettere få en oversiktlig sammenheng.
Våre funn viser at trender ikke er en viktig faktor for forbrukernes motivasjon til å
handle bærekraftig. Vi fikk også kartlagt at vaner, pris, passform, utseende og
materiale er viktige faktorer som forbrukerne vektlegger ved kjøp.
Dybdeintervjuene og spørreundersøkelsen viser at forbrukere unngår å kjøpe
brukt. Det kommer frem at dette skyldes hygieniske årsaker, vaner, skam og et
ønske om nye klær. Forbrukerne er godt opplyst om temaet og har en god
forståelse av hva bærekraft innebærer, men har problemer med motivasjonen til å
innhente informasjon om på hvilke måter klesplagget er bærekraftig. Våre funn
samsvarer med relevant teori, og viser at det er ingen sammenheng mellom valgte
personkarakteristikker og grad av miljøbevissthet.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021