Sosiale mediers rolle i nasjonal krisekommunikasjon
Abstract
Sosiale medier endrer måten vi kommuniserer på i kriser. Nyere studier på sosial
mediebruk i senere års kriser internasjonalt, tegner et bilde av faktisk bruk og
egnethet av sosiale medier i kriser. Denne oppgaven benytter Shari R. Veil, Tara
Buehner og Michael Palenchars retningslinjer for krisekommunikasjon (2011)
som grunnlag for en kvalitativ undersøkelse av egnethet, bruk og kultur for sosiale
medier i nasjonal krisekommunikasjon i Norge etter 22. juli.
Undersøkelsen inkluderer intervjuer av fem sentrale aktører på feltet:
Seniorrådgiver Carl-Erik Christoffersen ved Regjeringens krisestøtteenhet (KSE),
kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen i Direktoratet for forvaltning og IKT
(Difi), statssekretær Hans Kristian Amundsen ved Statsministerens kontor (SMK),
seniorrådgiver Wemunn Aabø i Politidirektoratet og pressesjef Unni Turid
Grøndal ved Oslo politidistrikt.
Oppgaven viser at sosiale medier har en rolle i nasjonal krisehåndtering. Sosiale
medier er del av fire av fem av disse aktørenes planverk, kriseøvelse og hverdag.
Dette er i tråd med Veil, Buehner og Palenchars retningslinjer, som oppsummerer
en bred teoriavledet best practice på krisekommunikasjon (2011). Imidlertid går
både senere års case-studier fra kriser og Veil, Buehner og Palenchars best
practice-retningslinjer lengre i sine funn og anbefalinger enn det disse sentrale
aktørene i nasjonal krisehåndtering gjør i sin bruk. Spesielt sosiale mediers
egenskaper for dialog og interaksjon er lite utnyttet.
Aktørene som er intervjuet er positive til sosiale medier og ser så godt som alle
fordelene som Veil, Buehner og Palenchar trekker frem. Unntaket er anbefalingen
om å inkludere sosiale medier i aktørenes interne samarbeid, hvor
intervjuobjektene i minst grad ser noen nytteverdi. Samtlige som er intervjuet ser ressursutfordringer ved sosial mediebruk i
krisekommunikasjon, uten at dette er fulgt opp med ekstra eller definerte
ressurser.
Oppgaven indikerer videre behov for å trekke kommunikasjonskompetanse ut i
faglinjen hos beredskapsaktører, for å inkludere søkemotor- og sosial softwareoptimalisering
av krisebudskap, samt for å vurdere betalt krisekommunikasjon.
Denne oppgaven foreslår derfor en tilsvarende utvidelse av best practiceretningslinjene.
Description
Oppgaven er ikke avsluttende, men vi velger allikevel å gjøre den tilgjengelig på grunn av anbefaling og etterspørsel.