Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygård, Elin Rebecca
dc.contributor.authorRødseth, Matilde
dc.contributor.authorNerland, Marlene Athene
dc.date.accessioned2013-12-18T13:28:31Z
dc.date.available2013-12-18T13:28:31Z
dc.date.issued2013-12-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94613
dc.descriptionBacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven tatt for oss traineeordningen KystTrainee og deres arbeid med å eksponere behov, skaffe oppdatert og ny kunnskap til bedrifter og kommuner langs Sør-Trøndelagskysten. Fra og med 1. juni går KystTrainee over fra å være et treårig prosjekt til å bli en selvstendig forening. Målet er at de skal bli økonomisk bærekraftig og jobbe mot å bli uavhengig av offentlig støtte innen 2015. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan KystTrainee skal klare å maksimere nytteverdien for både bedriftene og studentene i det tosidige markedet de opererer i. Nøkkelen er å utvikle og selge et helhetlig tjenestekonsept til bedriftene, slik at de ser nytten av å ansette en trainee, samt fordeler de og regionen oppnår ved dette. Innledningsvis i oppgaven gir vi en innføring der vi presenterer KystTrainee og deres nåværende situasjon. Vi presenterer også vår problemstilling, samt formål og gjennomføring av oppgaven. Problemstillingen vi har tatt utgangspunkt i er som følger: ”Hvordan kan KystTrainee bygge et helhetlig tjenestekonsept som kan maksimere nytteverdien for bedrifter og studenter i et tosidig marked?” For å belyse denne problemstillingen har vi delt oppgaven i to deler. Del en av oppgaven er en ren teoridel, med relevant teori anvendt for å kunne besvare valgt problemstilling. Teorien vi har bearbeidet er tosidig marked, markedsstrategi, konseptutvikling, kompetanseutvikling i næringslivet og forretningsmodellering. Videre i del to har vi tatt for oss metode for gjennomføring av undersøkelser. Formålet med undersøkelsene på bedriftssiden var å finne ut hva som skaper verdi for bedriftene. På studentsiden var formålet å finne ut om en traineestilling på Sør- Trøndelagskysten var aktuelt etter endt studietid. Vi valgte et eksplorativt design i form av telefonintervju for bedriftene og fokusgruppe for studentene. For å oppnå formålet med denne oppgaven intervjuet vi forskjellige bedrifter langs Sør- Trøndelagskysten. I tillegg intervjuet vi to større bedrifter utenfor målgruppen som jobber aktivt med rekruttering, blant annet gjennom bemanningsbyrå. I kapittel 4 har vi presentert funn fra gjennomførte undersøkelser. Gjennom våre telefonintervju fikk vi indikasjoner om at det er interesse og optimisme rundt tjenesten KystTrainee tilbyr, og hva som skal til for at de skal klare å maksimere nytteverdien. Funnene fra fokusgruppen viser at respondentene har liten kunnskap om Sør-Trøndelagskysten og om KystTrainee. Etter at vi presenterte bedriften vi skriver om, den store veksten i næringslivet langs Sør-Trøndelagskysten samt fordeler ved å være en trainee, endret respondentene innstilling og synes at en traineestilling på kysten kunne være interessant. Videre i kapittel 5 har vi drøftet funn opp mot teori anvendt i del en, for å utarbeide en fremtidig forretningsmodell som vi presenterer i kapittel 6 og 7. Gjennom den fremtidige forretningsmodellen kommer vi med tiltak vi anser som avgjørende for videre arbeid, samt en beskrivelse av hvordan de kan skape og kapre verdier gjennom sin forening. I kapittel 8 har vi tatt for oss KystTrainees økonomiske utsikter, og utarbeidet et revidert budsjett for 2015. Her kommer vi med endringer som viser anbefalinger til hvordan KystTrainee kan bli gradvis økonomisk uavhengig av offentlig støtte, slik at de kan stå på egne ben fra 2015. Gjennom arbeidet med denne oppgaven ser vi at foreningen har et godt og spennende kjerneprodukt. De har en tjeneste Sør-Trøndelagskysten har behov for, og dette får vi bekreftet gjennom våre undersøkelser og sekundærdata. Til tross for dette oppfatter vi at konseptet og verdien av tjenesten er uklar, vi har derfor utarbeidet salgsargumenter i kapittel 9 som KystTrainee kan anvende i sitt arbeid mot bedriftene for å formidle nytten av deres tjeneste. Avslutningsvis, i kapittel 10, har vi presentert en oppsummering av våre anbefalinger. Her tar vi for oss hvordan KystTrainee suksessfullt skal klare å bygge et helhetlig tjenestekonsept, som kan maksimere nytteverdien. Dersom KystTrainee klarer å gjennomføre de tiltak vi har satt, tyder dette på at de har gode forutsetninger for å lykkes i markedet langs kysten av Sør-Trøndelag.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectbedriftsutvikling SMB små og mellomstore bedrifter
dc.titleKystTraineeno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel