• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KystTrainee

Nygård, Elin Rebecca; Rødseth, Matilde; Nerland, Marlene Athene
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
OPPGAVE17a.pdf (1.711Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94613
Date
2013-12-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss traineeordningen KystTrainee og deres arbeid

med å eksponere behov, skaffe oppdatert og ny kunnskap til bedrifter og

kommuner langs Sør-Trøndelagskysten. Fra og med 1. juni går KystTrainee over

fra å være et treårig prosjekt til å bli en selvstendig forening. Målet er at de skal

bli økonomisk bærekraftig og jobbe mot å bli uavhengig av offentlig støtte innen

2015.

Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan KystTrainee skal klare å

maksimere nytteverdien for både bedriftene og studentene i det tosidige markedet

de opererer i. Nøkkelen er å utvikle og selge et helhetlig tjenestekonsept til

bedriftene, slik at de ser nytten av å ansette en trainee, samt fordeler de og

regionen oppnår ved dette.

Innledningsvis i oppgaven gir vi en innføring der vi presenterer KystTrainee og

deres nåværende situasjon. Vi presenterer også vår problemstilling, samt formål

og gjennomføring av oppgaven. Problemstillingen vi har tatt utgangspunkt i er

som følger: ”Hvordan kan KystTrainee bygge et helhetlig tjenestekonsept som kan

maksimere nytteverdien for bedrifter og studenter i et tosidig marked?”

For å belyse denne problemstillingen har vi delt oppgaven i to deler. Del

en av oppgaven er en ren teoridel, med relevant teori anvendt for å kunne besvare

valgt problemstilling. Teorien vi har bearbeidet er tosidig marked,

markedsstrategi, konseptutvikling, kompetanseutvikling i næringslivet og

forretningsmodellering.

Videre i del to har vi tatt for oss metode for gjennomføring av undersøkelser.

Formålet med undersøkelsene på bedriftssiden var å finne ut hva som skaper verdi

for bedriftene. På studentsiden var formålet å finne ut om en traineestilling på Sør-

Trøndelagskysten var aktuelt etter endt studietid. Vi valgte et eksplorativt design i

form av telefonintervju for bedriftene og fokusgruppe for studentene. For å oppnå

formålet med denne oppgaven intervjuet vi forskjellige bedrifter langs Sør-

Trøndelagskysten. I tillegg intervjuet vi to større bedrifter utenfor målgruppen

som jobber aktivt med rekruttering, blant annet gjennom bemanningsbyrå.

I kapittel 4 har vi presentert funn fra gjennomførte undersøkelser. Gjennom våre

telefonintervju fikk vi indikasjoner om at det er interesse og optimisme rundt

tjenesten KystTrainee tilbyr, og hva som skal til for at de skal klare å maksimere

nytteverdien. Funnene fra fokusgruppen viser at respondentene har liten kunnskap

om Sør-Trøndelagskysten og om KystTrainee. Etter at vi presenterte bedriften vi

skriver om, den store veksten i næringslivet langs Sør-Trøndelagskysten samt

fordeler ved å være en trainee, endret respondentene innstilling og synes at en

traineestilling på kysten kunne være interessant.

Videre i kapittel 5 har vi drøftet funn opp mot teori anvendt i del en, for å

utarbeide en fremtidig forretningsmodell som vi presenterer i kapittel 6 og 7.

Gjennom den fremtidige forretningsmodellen kommer vi med tiltak vi anser som

avgjørende for videre arbeid, samt en beskrivelse av hvordan de kan skape og

kapre verdier gjennom sin forening.

I kapittel 8 har vi tatt for oss KystTrainees økonomiske utsikter, og utarbeidet et

revidert budsjett for 2015. Her kommer vi med endringer som viser anbefalinger

til hvordan KystTrainee kan bli gradvis økonomisk uavhengig av offentlig støtte,

slik at de kan stå på egne ben fra 2015.

Gjennom arbeidet med denne oppgaven ser vi at foreningen har et godt og

spennende kjerneprodukt. De har en tjeneste Sør-Trøndelagskysten har behov for,

og dette får vi bekreftet gjennom våre undersøkelser og sekundærdata. Til tross

for dette oppfatter vi at konseptet og verdien av tjenesten er uklar, vi har derfor

utarbeidet salgsargumenter i kapittel 9 som KystTrainee kan anvende i sitt arbeid

mot bedriftene for å formidle nytten av deres tjeneste. Avslutningsvis, i kapittel

10, har vi presentert en oppsummering av våre anbefalinger. Her tar vi for oss

hvordan KystTrainee suksessfullt skal klare å bygge et helhetlig tjenestekonsept,

som kan maksimere nytteverdien. Dersom KystTrainee klarer å gjennomføre de

tiltak vi har satt, tyder dette på at de har gode forutsetninger for å lykkes i

markedet langs kysten av Sør-Trøndelag.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit