Vekst i små bedrifter : intensjoner, evner og muligheter i markedet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94611Utgivelsesdato
2013-12-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Denne Bacheloroppgaven i Bedriftsutvikling for SMB ble skrevet våren
2013 i samarbeid med en nyoppstartet marketingbedrift som oppdragsgiver.
Tidlig i semesteret hadde vi innledende møter med Markets AS der vi
diskuterte deres utfordringer og hva oppgaven vår kunne dreie seg om. Etter
hvert som vi lærte bedriften å kjenne ble vi enige om at oppgaven måtte
dreie seg om hvordan bedriften skulle utvikle seg fremover, hvordan de
skulle vokse og hvilken retning de skulle velge. Gründernes egentlige ønske
var å jobbe med sportsmarkedsføring, særlig sponsing og events, men etter
et snaut års drift hadde ikke dette blitt noe stort satsningsområde. Vi ble
enige om at oppgaven skulle se på teori om vekst for små bedrifter samt at
vi skulle forsøke å finne ut om det ville være et marked for
sportsmarkedsføringstjenester i Norge.
Oppgaven er innledet med en utførlig introduksjon av Markets AS. Denne
interne beskrivelsen legger grunnlaget for problemstillingen, og for
oppgavens videre retning. Vi har valgt å fokusere på gründernes
kjernekompetanse innen sponsing og arrangement, da det er dette de aller
helst vil arbeide med. Problemstillingen ble formulert til: Markets AS får
per i dag ikke utnyttet sin kjernekompetanse innen sportsmarkedsføring,
sponsing og events i noen særlig grad. Hvordan ser mulighetene ut, for at
Markets AS kan satse på et smalere marked, og benytte sin unike
kjernekompetanse for å posisjonere seg i markedet og oppnå vekst for
bedriften?
I teorikapittelet ser vi på teori om vekst i små bedrifter; segmentering,
målretting og posisjonering; og markedsføring av profesjonelle tjenester. Vi
mener at denne teorien gir oss et grunnlag for å kunne si noe om hva
Markets har lyktes med og om hva de kan forbedre seg på. Teorien legger
spesielt vekt på gründernes evner og karakteristika, eksterne omgivelser og
konkurransesituasjon. Utnyttelse av konkurransefortrinn og muligheten til å spesialisere seg på mindre nisjer i markedet kommer også frem som en klar
anbefaling for små bedrifter.
For å kunne si noe om eventuelle muligheter i markedet for
sportsmarkedsføring ble det gjennomført en grundig sekundærdatastudie,
der vi gikk igjennom mye og variert informasjon om markedsføring av
idrett i Norge, markedstrender, sponsormarkedet og konkurransesituasjonen
i Norge. Det viser seg at sponsing er mer og mer brukt som
markedsføringsverktøy og mediekanal i Norge, og at veksten i markedet er
sterk og har vært stabil over flere år. I tillegg finner vi svært få bedrifter som
spesialiserer seg på sportsmarkedsføring, og da ingen norske aktører. Det er
likevel konkurranse da det finnes aktører innen marketing, kommunikasjon
og sponsing som har gode posisjoner i markedet.
Videre ble det gjennomført ti dybdeintervjuer for å avdekke eventuelle
behov hos potensielle kunder og for å undersøke om de uttrykker
betalingsvilje og interesse for innkjøp av profesjonelle
sportsmarkedsføringstjenester. Det ble gjort fem intervjuer med
næringslivsaktører som sponser idrett, og fem intervjuer med ulike
idrettsarrangementer. Vi valgte å henvende oss mot disse to gruppene basert
på Markets kjernekompetanse. Vi anser at informasjonen fra intervjuene gir
antydninger også i forhold til klubber, lag og andre idrettsaktører. Vi fant at
særlig arrangørene var interessert i å benytte seg av ekstern kompetanse, så
fremt dette ville gi økt verdi for deres arrangement
Det vi til slutt i oppgaven konkluderer med er at det absolutt er et marked
for sportsmarkedsføringstjenester. Markets AS har en god mulighet til å
kapre en ”ledig” posisjon i markedet dersom de handler relativt raskt, og
veksten i markedet antyder at det vil kunne gi Markets et godt utgangspunkt
for vekst i tiden fremover. Vi foreslår at Markets bør gripe sjansen og satse
på å spesialisere seg på sportsmarkedsføring. På denne måten får de utnyttet
sin kjernekompetanse, de får jobbe med det de virkelig brenner for og de har
muligheten til å få et overtak på konkurrenter ved å konsentrere seg om et
område som konkurrentene ikke prioriterer høyt.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013