• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vekst i små bedrifter : intensjoner, evner og muligheter i markedet

Kihle, Mira Marthine; Fjeld, Haakon Dammen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
OPPGAVE16a.pdf (1.366Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94611
Utgivelsesdato
2013-12-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne Bacheloroppgaven i Bedriftsutvikling for SMB ble skrevet våren

2013 i samarbeid med en nyoppstartet marketingbedrift som oppdragsgiver.

Tidlig i semesteret hadde vi innledende møter med Markets AS der vi

diskuterte deres utfordringer og hva oppgaven vår kunne dreie seg om. Etter

hvert som vi lærte bedriften å kjenne ble vi enige om at oppgaven måtte

dreie seg om hvordan bedriften skulle utvikle seg fremover, hvordan de

skulle vokse og hvilken retning de skulle velge. Gründernes egentlige ønske

var å jobbe med sportsmarkedsføring, særlig sponsing og events, men etter

et snaut års drift hadde ikke dette blitt noe stort satsningsområde. Vi ble

enige om at oppgaven skulle se på teori om vekst for små bedrifter samt at

vi skulle forsøke å finne ut om det ville være et marked for

sportsmarkedsføringstjenester i Norge.

Oppgaven er innledet med en utførlig introduksjon av Markets AS. Denne

interne beskrivelsen legger grunnlaget for problemstillingen, og for

oppgavens videre retning. Vi har valgt å fokusere på gründernes

kjernekompetanse innen sponsing og arrangement, da det er dette de aller

helst vil arbeide med. Problemstillingen ble formulert til: Markets AS får

per i dag ikke utnyttet sin kjernekompetanse innen sportsmarkedsføring,

sponsing og events i noen særlig grad. Hvordan ser mulighetene ut, for at

Markets AS kan satse på et smalere marked, og benytte sin unike

kjernekompetanse for å posisjonere seg i markedet og oppnå vekst for

bedriften?

I teorikapittelet ser vi på teori om vekst i små bedrifter; segmentering,

målretting og posisjonering; og markedsføring av profesjonelle tjenester. Vi

mener at denne teorien gir oss et grunnlag for å kunne si noe om hva

Markets har lyktes med og om hva de kan forbedre seg på. Teorien legger

spesielt vekt på gründernes evner og karakteristika, eksterne omgivelser og

konkurransesituasjon. Utnyttelse av konkurransefortrinn og muligheten til å spesialisere seg på mindre nisjer i markedet kommer også frem som en klar

anbefaling for små bedrifter.

For å kunne si noe om eventuelle muligheter i markedet for

sportsmarkedsføring ble det gjennomført en grundig sekundærdatastudie,

der vi gikk igjennom mye og variert informasjon om markedsføring av

idrett i Norge, markedstrender, sponsormarkedet og konkurransesituasjonen

i Norge. Det viser seg at sponsing er mer og mer brukt som

markedsføringsverktøy og mediekanal i Norge, og at veksten i markedet er

sterk og har vært stabil over flere år. I tillegg finner vi svært få bedrifter som

spesialiserer seg på sportsmarkedsføring, og da ingen norske aktører. Det er

likevel konkurranse da det finnes aktører innen marketing, kommunikasjon

og sponsing som har gode posisjoner i markedet.

Videre ble det gjennomført ti dybdeintervjuer for å avdekke eventuelle

behov hos potensielle kunder og for å undersøke om de uttrykker

betalingsvilje og interesse for innkjøp av profesjonelle

sportsmarkedsføringstjenester. Det ble gjort fem intervjuer med

næringslivsaktører som sponser idrett, og fem intervjuer med ulike

idrettsarrangementer. Vi valgte å henvende oss mot disse to gruppene basert

på Markets kjernekompetanse. Vi anser at informasjonen fra intervjuene gir

antydninger også i forhold til klubber, lag og andre idrettsaktører. Vi fant at

særlig arrangørene var interessert i å benytte seg av ekstern kompetanse, så

fremt dette ville gi økt verdi for deres arrangement

Det vi til slutt i oppgaven konkluderer med er at det absolutt er et marked

for sportsmarkedsføringstjenester. Markets AS har en god mulighet til å

kapre en ”ledig” posisjon i markedet dersom de handler relativt raskt, og

veksten i markedet antyder at det vil kunne gi Markets et godt utgangspunkt

for vekst i tiden fremover. Vi foreslår at Markets bør gripe sjansen og satse

på å spesialisere seg på sportsmarkedsføring. På denne måten får de utnyttet

sin kjernekompetanse, de får jobbe med det de virkelig brenner for og de har

muligheten til å få et overtak på konkurrenter ved å konsentrere seg om et

område som konkurrentene ikke prioriterer høyt.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit