Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLaastad, Maren Vevle
dc.contributor.authorSkarvøy, Marthe Brekstad
dc.contributor.authorBråthen, Anders Oskar
dc.date.accessioned2013-12-18T13:17:10Z
dc.date.available2013-12-18T13:17:10Z
dc.date.issued2013-12-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94607
dc.descriptionBacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013
dc.description.abstractGjennom fordypningen, Bedriftsutvikling for SMB, har vi i denne oppgaven sett på hvordan vår samarbeidsbedrift, Brando AS, kan øke medarbeidertilfredsheten blant sine ansatte. For å belyse viktigheten av dette har vi benyttet modellen The Service Profit Chain, og sett på tema som motivasjon, ledelse, rekruttering og opplæring, kompetanseutvikling og belønningssystem. På bakgrunn av dette lyder vår problemstilling som følger: Hvilke interne service- og ledelseskvaliteter kan forbedres for å oppnå økt medarbeidertilfredshet, og gjøre Brando AS til en mer attraktiv arbeidsgiver? Med dette som utgangspunkt har vi satt oss inn i relevant teori, samt forsøkt å kartlegge hvordan situasjonen er blant bedriftens ansatte i dag. Vi har gjennom litteraturstudier hentet inn tradisjonell teori og forskning innenfor feltene tjenestemarkedsføring, personalledelse, organisasjonsledelse og bedriftsutvikling. Dette har gitt oss grunnlaget for de videre undersøkelsene. Vi valgte å bruke individuelle dybdeintervju av daglig leder og butikklederne i seks butikker (to fra hvert brand). I tillegg gjennomførte vi en kvantitativ spørreundersøkelse av medarbeiderne i de respektive butikkene. Dette for å få belyst dagens situasjon både fra medarbeidernes og butikkledernes synspunkter. Resultat av undersøkelser og teori har samsvart godt, og vi har kommet frem til en rekke tiltak Brando kan iverksette. De trenger en klar kommunikasjonslinje fra ledelsen til de ansatte, og bør ansette en butikkleder på hver avdeling for å lette arbeidsoppgavene til kjedeleder. Brando må utarbeide en klar plan for rekruttering og opplæring som butikklederne kan benytte seg av. Butikklederne har lite erfaring med å rekruttere, og for å få ansatt riktig person er det viktig at denne prosessen gjøres grundig. For å oppnå økt medarbeidertilfredshet og motivasjon hos de ansatte, har vi utviklet et belønningssystem som passer Brando. Et annet tiltak som øker både motivasjonen og kunnskapsnivået blant medarbeiderne er å videreutvikle de ansatte. Brando er i oppstartsfasen av et coachingteam, og vi har derfor laget en plan over hva dette coachingteamet bør ta for seg. En nærmere beskrivende konklusjon og anbefaling kommer vi med avslutningsvis i oppgaven.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectbedriftsutvikling SMB små og mellomstore bedrifter
dc.titleTiltak for økt medarbeidertilfredshet i Brando ASno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel