Tiltak for økt medarbeidertilfredshet i Brando AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94607Utgivelsesdato
2013-12-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Gjennom fordypningen, Bedriftsutvikling for SMB, har vi i denne oppgaven sett
på hvordan vår samarbeidsbedrift, Brando AS, kan øke medarbeidertilfredsheten
blant sine ansatte. For å belyse viktigheten av dette har vi benyttet modellen The
Service Profit Chain, og sett på tema som motivasjon, ledelse, rekruttering og
opplæring, kompetanseutvikling og belønningssystem. På bakgrunn av dette lyder
vår problemstilling som følger: Hvilke interne service- og ledelseskvaliteter kan
forbedres for å oppnå økt medarbeidertilfredshet, og gjøre Brando AS til en mer
attraktiv arbeidsgiver? Med dette som utgangspunkt har vi satt oss inn i relevant
teori, samt forsøkt å kartlegge hvordan situasjonen er blant bedriftens ansatte i
dag.
Vi har gjennom litteraturstudier hentet inn tradisjonell teori og forskning innenfor
feltene tjenestemarkedsføring, personalledelse, organisasjonsledelse og
bedriftsutvikling. Dette har gitt oss grunnlaget for de videre undersøkelsene. Vi
valgte å bruke individuelle dybdeintervju av daglig leder og butikklederne i seks
butikker (to fra hvert brand). I tillegg gjennomførte vi en kvantitativ
spørreundersøkelse av medarbeiderne i de respektive butikkene. Dette for å få
belyst dagens situasjon både fra medarbeidernes og butikkledernes synspunkter.
Resultat av undersøkelser og teori har samsvart godt, og vi har kommet frem til en
rekke tiltak Brando kan iverksette. De trenger en klar kommunikasjonslinje fra
ledelsen til de ansatte, og bør ansette en butikkleder på hver avdeling for å lette
arbeidsoppgavene til kjedeleder. Brando må utarbeide en klar plan for rekruttering
og opplæring som butikklederne kan benytte seg av. Butikklederne har lite
erfaring med å rekruttere, og for å få ansatt riktig person er det viktig at denne
prosessen gjøres grundig. For å oppnå økt medarbeidertilfredshet og motivasjon
hos de ansatte, har vi utviklet et belønningssystem som passer Brando. Et annet
tiltak som øker både motivasjonen og kunnskapsnivået blant medarbeiderne er å
videreutvikle de ansatte. Brando er i oppstartsfasen av et coachingteam, og vi har
derfor laget en plan over hva dette coachingteamet bør ta for seg. En nærmere
beskrivende konklusjon og anbefaling kommer vi med avslutningsvis i oppgaven.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2013