dc.contributor.author | Valbrek, Chris Alexander | |
dc.contributor.author | Nordback, Eirik Rogstad | |
dc.date.accessioned | 2013-12-19T08:15:01Z | |
dc.date.available | 2013-12-19T08:15:01Z | |
dc.date.issued | 2013-12-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/94575 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2013 | |
dc.description.abstract | Oppgaven bygger på følgende problemstilling: ”Hvordan kan Byggmakker Tiller optimalisere ressursbruk ved hjelp av
implementering av lean?”
Innledningsvis har vi gitt en grundig beskrivelse av butikken og organisasjonen
for og kunne identifisere situasjoner hvor det forekommer sløsing. I intern og
ekstern analyse har vi gitt et ytterligere bilde av momenter ved butikken, kundene
og konkurrentene. Deretter gir vi en innføring i konseptet lean og dens historiske
utviklingen. Videre retter vi teorien mot de aspektene av lean-teori som er relevant
med problemstillingen; lean i operasjonelt nivå, strategisk nivå og lean i
servicebransjen. Avslutningsvis supplerer vi med teori innen kommunikasjon og
motivasjon begrunnet i at servicen er definert som hovedproduktet. I
metodekapitlet beskriver vi hvilke metoder som er benyttet for innhenting av data.
Vi definerte målområdene sammen med daglig leder og med inspirasjon fra
tidligere undersøkelser gjort ved bygget og konsernet. Av dette utarbeidet vi en
kundeundersøkelse og en ansattundersøkelse, og videre presenterer vi
sekundærdata som er benyttet fra byggevarebransjen. I resultat og analyse
kommer vi frem til at pris, service, utvalg av produkter og kvalitet på produktet er
de viktigste kundeverdiene. Begrensningene i oppgaven legger grunnlaget for at vi
analyserer service og utvalg av produkter. Dette legger grunnlaget for de
resterende faktorene vi analyserer. I kapittelet om tiltak presenterer vi våres
løsninger som kan redusere sløsing og øke kundeverdi gjennom
ressursoptimalisering, og konkluderer avslutningsvis med implementering av
følgende tiltak:
• Produsere kartbrosjyre
• Økt opplæring hos de ansatte
• Etablere avdelingsmøter
• Endring i rutiner i henhold til betjeningen av kunder
Og en oppfordring om å lage et strategidokument spesifikt for Byggmakker Tiller. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | økonomistyring investeringsanalyse | |
dc.title | Ressursoptimalisering gjennom leanimplementering hos Byggmakker Tiller | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |