dc.description.abstract | Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i den trønderske treningskjeden 3T og deres
interne innflyttingsprosjekt ved treningssenteret 3T-Solsiden. Etter
førstegangsmøtet med bedriften ble det opplyst at prosjektet ble styrt av to
prosjektledere. Hovedtemaet ble derfor delt ledelse av prosjekt. For å analysere
hovedtemaet, er Ichak Adizes´ teorier angående managementroller i boken How to
Solve The Mismanagement Crisis (1979) blitt valgt som hovedteori.
Problemstillingen lyder som følger:
“Hvordan ble innflyttingsprosjektet 3T-Solsiden styrt i forhold til Ichak Adizes
managementroller og krav til effektiv managementmix?”
Kapittel 2 beskriver primær- og sekundærdata, og hvordan disse skal analyseres
videre i oppgaven. Samtidig blir det utført en kildevurdering og en kritikk av
metodene som blir brukt. For å undersøke hovedtemaet og svare på
problemstillingen blir det brukt et eksplorativt design. Gjennom innhenting av
primærdata blir det gjennomført en kvalitativ undersøkelsesmetode med
dybdeintervju. Sekundærkildene benyttet i denne oppgaven stammer fra teorier
rundt områdene management, lederroller og prosjektledelse, som berører
fagområde og problemstilling.
Oppgavens hovedkapittel er delt opp i tre delkapitler fra Adizes´ teorier (1979).
Delkapittel 3.1 omhandler managementrollene og mismanagementstilene til
Adizes. Her blir prosjektlederne tildelt de managementrollene som beskrev dem
best under prosjektet. Deretter får prosjektlederne definert en managementstil ut i
fra sammensetningen av mangementrollene. Sammensetningen til prosjektleder 1
gir managementrollene pAeI, som blir beskrevet som managementstilen The
Participative Administrator. Sammensetningen til prosjektleder 2 gir
managementrollene Pa00, og det fører til at vedkommende kan beskrives som
mismanagementstilen The Slave Driver.
Videre skal delkapittel 3.2 gi svar på hvilke managementroller som hadde passet
best for prosjektet 3T-Solsiden, og hvilken managementmix prosjektlederne
optimalt sett burde hatt for å oppfylle prosjektets krav. Her anvendes
prosjektteoriene om prosjekttyper til Briner, Hastings og Geddes, og teoriene til
Adizes blir brukt som supplerende teori. For å oppfylle kravene til et konkret prosjekt, måtte managementmixen til prosjektlederne ligne en dirigent. Dette ble
managementstilen PAei som Adizes omtaler som The Governor.
Siste delkapittel omhandler utvikling og trening av prosjektlederne hver for seg,
managementmixen de har til sammen og av organisasjonen som helhet. Ettersom
prosjektlederne hadde en managementmix som var veldig lik det som de ideelt
sett skulle hatt, blir fokuset på hvordan prosjektlederne kan forbedre fasen før
prosjektstart. Her analyseres det hva og hvordan de hver for seg og som et
lederteam, kan trene og utvikle PAEI-egenskaper. Prosjektleder 1 bør først og
fremst utvikle entreprenørrollen, slik at vedkommende blir managementstilen som
Adizes kaller for The Zealous Newcomer (pAEI). Prosjektleder 2 på sin side bør
utvikle E- og I-egenskapene for å komme seg ut av mismanagementstilen og på
sikt bli The Governor (PAei). Med de nye managementstilene vil prosjektlederne
til sammen oppfylle den effektive managementmixen PAEI. For å unngå at
organisasjonen eldes, vil en desentralisering av bedriften kunne være en løsning.
I konklusjonen kommer det frem at managementrollene prosjektlederne hadde
under prosjektet var en god managementmix tilpasset det konkrete prosjektet.
Til sammen var prosjektlederne sterke i P- og A-rollene, noe som var de viktigste
egenskapene prosjektet krevde. Det prosjektlederne derimot manglet av roller før
prosjektstart, var mer av E- og I-rollen. Spesielt E-rollen kan vise seg å være
viktig for prosjektlederne og 3T som organisasjon i fremtiden. Denne rollen
utvikler egenskaper en trenger for å kontinuerlig forbedre seg, og for å gripe de
mulighetene som oppstår. | no_NO |