• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Guvernørens prosjektledelse

Melgård, Petter Trøan; Tran, Minh Hao; Ryggen, Oda
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
OPPGAVE34.pdf (1.237Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94557
Utgivelsesdato
2014-02-14
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [817]
Sammendrag
Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i den trønderske treningskjeden 3T og deres

interne innflyttingsprosjekt ved treningssenteret 3T-Solsiden. Etter

førstegangsmøtet med bedriften ble det opplyst at prosjektet ble styrt av to

prosjektledere. Hovedtemaet ble derfor delt ledelse av prosjekt. For å analysere

hovedtemaet, er Ichak Adizes´ teorier angående managementroller i boken How to

Solve The Mismanagement Crisis (1979) blitt valgt som hovedteori.

Problemstillingen lyder som følger:

“Hvordan ble innflyttingsprosjektet 3T-Solsiden styrt i forhold til Ichak Adizes

managementroller og krav til effektiv managementmix?”

Kapittel 2 beskriver primær- og sekundærdata, og hvordan disse skal analyseres

videre i oppgaven. Samtidig blir det utført en kildevurdering og en kritikk av

metodene som blir brukt. For å undersøke hovedtemaet og svare på

problemstillingen blir det brukt et eksplorativt design. Gjennom innhenting av

primærdata blir det gjennomført en kvalitativ undersøkelsesmetode med

dybdeintervju. Sekundærkildene benyttet i denne oppgaven stammer fra teorier

rundt områdene management, lederroller og prosjektledelse, som berører

fagområde og problemstilling.

Oppgavens hovedkapittel er delt opp i tre delkapitler fra Adizes´ teorier (1979).

Delkapittel 3.1 omhandler managementrollene og mismanagementstilene til

Adizes. Her blir prosjektlederne tildelt de managementrollene som beskrev dem

best under prosjektet. Deretter får prosjektlederne definert en managementstil ut i

fra sammensetningen av mangementrollene. Sammensetningen til prosjektleder 1

gir managementrollene pAeI, som blir beskrevet som managementstilen The

Participative Administrator. Sammensetningen til prosjektleder 2 gir

managementrollene Pa00, og det fører til at vedkommende kan beskrives som

mismanagementstilen The Slave Driver.

Videre skal delkapittel 3.2 gi svar på hvilke managementroller som hadde passet

best for prosjektet 3T-Solsiden, og hvilken managementmix prosjektlederne

optimalt sett burde hatt for å oppfylle prosjektets krav. Her anvendes

prosjektteoriene om prosjekttyper til Briner, Hastings og Geddes, og teoriene til

Adizes blir brukt som supplerende teori. For å oppfylle kravene til et konkret prosjekt, måtte managementmixen til prosjektlederne ligne en dirigent. Dette ble

managementstilen PAei som Adizes omtaler som The Governor.

Siste delkapittel omhandler utvikling og trening av prosjektlederne hver for seg,

managementmixen de har til sammen og av organisasjonen som helhet. Ettersom

prosjektlederne hadde en managementmix som var veldig lik det som de ideelt

sett skulle hatt, blir fokuset på hvordan prosjektlederne kan forbedre fasen før

prosjektstart. Her analyseres det hva og hvordan de hver for seg og som et

lederteam, kan trene og utvikle PAEI-egenskaper. Prosjektleder 1 bør først og

fremst utvikle entreprenørrollen, slik at vedkommende blir managementstilen som

Adizes kaller for The Zealous Newcomer (pAEI). Prosjektleder 2 på sin side bør

utvikle E- og I-egenskapene for å komme seg ut av mismanagementstilen og på

sikt bli The Governor (PAei). Med de nye managementstilene vil prosjektlederne

til sammen oppfylle den effektive managementmixen PAEI. For å unngå at

organisasjonen eldes, vil en desentralisering av bedriften kunne være en løsning.

I konklusjonen kommer det frem at managementrollene prosjektlederne hadde

under prosjektet var en god managementmix tilpasset det konkrete prosjektet.

Til sammen var prosjektlederne sterke i P- og A-rollene, noe som var de viktigste

egenskapene prosjektet krevde. Det prosjektlederne derimot manglet av roller før

prosjektstart, var mer av E- og I-rollen. Spesielt E-rollen kan vise seg å være

viktig for prosjektlederne og 3T som organisasjon i fremtiden. Denne rollen

utvikler egenskaper en trenger for å kontinuerlig forbedre seg, og for å gripe de

mulighetene som oppstår.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit