• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sikkerhet rundt usikkerhet : Pirbrua Statens Vegvesen

Myhre, Maja; Aalberg, Sara; Rød, Kine Elise
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
OPPGAVE4a.pdf (693.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94551
Utgivelsesdato
2013-12-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er et resultat av vår deltakelse i kurset BST 2531

Prosjektledelse, og kurset BTH 2532 Bacheloroppgave i Prosjektledelse. Med

denne oppgaven markerer vi avslutningen på en treåring bachelorgrad i økonomi

og administrasjon ved Handelshøyskolen BI Trondheim.

I denne oppgaven har vi samarbeidet med Statens Vegvesen, en statlig etat med

ansvar for planlegging, bygging, drift og forvaltning av riks- og fylkesvegnettet i

Norge. Vi har i denne oppgaven sett på usikkerhetsstyring i deres avsluttede

prosjekt, Pirbrua. Pirbruaprosjektet ble startet i 2007, og hensikten med prosjektet

var å binde Nordre avlastningsveg med planlagte E6 i østre Trondheim. Det er et

delprosjekt i Statens Vegvesen store prosjekt i Trøndelag, E6 Trondheim -

Stjørdal.

Temaet vi har valgt å belyse er usikkerhet. Ut i fra dette fant vi en passende

hovedmodell til vår oppgave, nemlig Shampu-modellen av Chris Chapman og

Stephen Ward. Dette ledet oss til følgende avgrensede problemstilling: ”Hvordan

håndterte Pirbruaprosjektet usikkerhet i henhold til Shampu-modellen?”.

Modellen kan deles opp i ni, fem eller tre trinn, hvor den førstnevnte beskriver

prosessen mest detaljert. I denne oppgaven har vi tatt utgangspunkt i de fem

mellomdetaljerte trinnene i Shampu-modellen, og avdekket hvordan Statens

Vegvesen håndterte usikkerhet i sitt prosjekt. Analysen ble foretatt på bakgrunn

av tre dybdeintervjuer, faglitteratur, samt rapporter fra prosjektet.

På bakgrunn av vår analyse, konkluderer vi med at Statens Vegvesens fokus på

usikkerhetsstyring i Pirbruaprosjektet har vært manglende, sett opp imot Shampumodellen.

I det første steget som omhandler å klargjøre analysegrunnlaget, har de

oppfylt Chapman og Wards anbefalte trinn, og dermed lyktes i å danne et godt

informasjonsgrunnlag. Både når det gjelder kvalitative og kvantitative analyser,

har Shampu-modellen strenge krav til modellering av kilder til usikkerhet med

påfølgende løsninger. I Prosjektet er dette i noen grad fulgt opp, men med

manglende fokus på å utforme løsninger for de eventuelle risikokildene. Kun når

det er snakk om katastrofeplaner, er detaljerte løsninger utformet. Prosjektet har

hatt større fokus på å planlegge og gjennomføre ulike kontroller gjennom hele prosjektet, for å unngå uønskede hendelser. Det var byggeleder som tok

beslutninger underveis i styringen, i samråd med prosjektleder. På den måten

styrte de implementeringen av usikkerhetsanalysen på en god måte.

Som et resultat av analysen ser vi at flere av punktene i Shampu-modellen er

mangelfullt utført i prosjektet. Usikkerhetsstyringen ble i stor grad styrt og

kontrollert på bakgrunn av erfaring fra tidligere prosjekter, fremfor Shampumodellens

trinnvise fremgangsmåte og analysemetoder på de ulike

prosessnivåene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2013

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit