Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk : Selgermotivasjon, rom for forbedring?
Abstract
Denne oppgaven er en bacheloroppgave i personlig salg og salgsledelse, hvor vi
har tatt for oss temaet motivasjon i selgeryrket. Bakgrunnen for valget, var at vi
mente at motivasjon på arbeidsplassen er viktig både for trivsel og lønnsomheten i
en bedrift.
Gjennom denne oppgaven har vi tatt for oss en problemstilling som omhandler
hvordan NTE motiverer sine selgere, og hva som i realiteten motiverer selgere,
sett fra selgerne sitt syn.
Vi innledet oppgaven med å kort fortelle om motivasjon, formålet med oppgaven
og presenterte bedriften NTE. Deretter presenterte vi ulike sentrale teorier som
berører motivasjon og belønningssystemer. Ved hjelp av teori har vi kunnet se på
hvordan ulike faktorer påvirker en ansatt, både når det gjelder indre
motivasjonsfaktorer, samt ytre motivasjonsfaktorer.
Senere i oppgaven så vi på hvordan vår planmessige fremgangsmåte skulle
forekomme, dette ble gjort i metodedelen av oppgaven. På bakgrunn av
analyseformål, bestemte vi oss for hvilket forskningsdesign vi skulle bruke. Vi
analyserte deretter vår problemstilling, vårt møte med salgsleder i vår valgte
bedrift, og vår teoretiske tilnærming for så å videre kunne utvikle hypoteser. Når
hypotesene var ferdigstilte lagde vi en spørreundersøkelse som ga oss svar på
hypotesene. Spørreundersøkelsen var knyttet til forskjellige aspekter ved jobben,
og var delt inn i kategorier som finansielle insentivsystemer, arbeidsmiljø,
arbeidsforhold og sosiale relasjoner. Ut av spørreundersøkelsen fikk svar på
viktige faktorer om hvordan selgere blir motivert. Vi så ut ifra dette en klar trend i
at selgere hos NTE blir motivert av ikke- finansielle faktorer. Vi har videre i
analysene drøftet ulike måter å motivere selgere på, ved hjelp av forskjellige
belønningssystemer og anerkjennelse. Ut av analysen fant vi gap mellom selgere
og beslutningstaker, noe vi mente er viktig at NTE klarer å lukke. Det største
gapet vi fant var knyttet til de finansielle kompensasjonene, men vi fant også gap i
forskjellige komponenter som utgjør forskjellen på et godt og ikke godt
arbeidsmiljø. Vi avsluttet så oppgaven med og komme med konkrete anbefalinger.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2012