• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk : Selgermotivasjon, rom for forbedring?

Lindbak, Kristofer Clark; Pettersen, Magnus
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Oppgave 37 - m.navn BTH32031.pdf (1.776Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94539
Utgivelsesdato
2012-10-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven er en bacheloroppgave i personlig salg og salgsledelse, hvor vi

har tatt for oss temaet motivasjon i selgeryrket. Bakgrunnen for valget, var at vi

mente at motivasjon på arbeidsplassen er viktig både for trivsel og lønnsomheten i

en bedrift.

Gjennom denne oppgaven har vi tatt for oss en problemstilling som omhandler

hvordan NTE motiverer sine selgere, og hva som i realiteten motiverer selgere,

sett fra selgerne sitt syn.

Vi innledet oppgaven med å kort fortelle om motivasjon, formålet med oppgaven

og presenterte bedriften NTE. Deretter presenterte vi ulike sentrale teorier som

berører motivasjon og belønningssystemer. Ved hjelp av teori har vi kunnet se på

hvordan ulike faktorer påvirker en ansatt, både når det gjelder indre

motivasjonsfaktorer, samt ytre motivasjonsfaktorer.

Senere i oppgaven så vi på hvordan vår planmessige fremgangsmåte skulle

forekomme, dette ble gjort i metodedelen av oppgaven. På bakgrunn av

analyseformål, bestemte vi oss for hvilket forskningsdesign vi skulle bruke. Vi

analyserte deretter vår problemstilling, vårt møte med salgsleder i vår valgte

bedrift, og vår teoretiske tilnærming for så å videre kunne utvikle hypoteser. Når

hypotesene var ferdigstilte lagde vi en spørreundersøkelse som ga oss svar på

hypotesene. Spørreundersøkelsen var knyttet til forskjellige aspekter ved jobben,

og var delt inn i kategorier som finansielle insentivsystemer, arbeidsmiljø,

arbeidsforhold og sosiale relasjoner. Ut av spørreundersøkelsen fikk svar på

viktige faktorer om hvordan selgere blir motivert. Vi så ut ifra dette en klar trend i

at selgere hos NTE blir motivert av ikke- finansielle faktorer. Vi har videre i

analysene drøftet ulike måter å motivere selgere på, ved hjelp av forskjellige

belønningssystemer og anerkjennelse. Ut av analysen fant vi gap mellom selgere

og beslutningstaker, noe vi mente er viktig at NTE klarer å lukke. Det største

gapet vi fant var knyttet til de finansielle kompensasjonene, men vi fant også gap i

forskjellige komponenter som utgjør forskjellen på et godt og ikke godt

arbeidsmiljø. Vi avsluttet så oppgaven med og komme med konkrete anbefalinger.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit