Hva kan Brando AS gjøre for at selgerprestasjonen skal bli bedre?
Abstract
Gjennom fordypningen salgsledelse og personlig salg har vi i vår
bacheloroppgave valgt å gå nærmere inn på temaene selgerprestasjoner,
motivasjon og motiverende lederatferd. Vi har samarbeidet med bedriften Brando
AS og vår problemstilling var hva kan Brando AS gjøre for at selgerprestasjonene
skal bli bedre. Med dette som utgangspunkt har vi satt oss inn i relevant teori samt
forsøkt å kartlegge hvordan situasjonen er blant bedriftens ansatte i dag.
Tanken bak oppgaven var å se på ulike prestasjons- og motivasjonsteorier i
sammenheng med motiverende lederatferdsteori, mot fungerende praksis. Teorien
har gitt oss grunnlaget for den videre undersøkelsen. Deretter valgte vi å bruke
individuelle dybdeintervjuer som verktøy for å finne svar på
undersøkelsesspørsmålene, som igjen skulle gi oss svar på problemstillingen.
Utvalget falt på alle de ansatte i èn av Brandos kjedenavn, Jack & Jones
Trondheim.
Det vi fant gjennom undersøkelsen er en tydelig sammenheng mellom teori og
virkelighet. Brando mangler langsiktige strategier for strukturert
kompetanseutvikling i bedriften. Realkunnskapen om motiverende lederatferd og
eksisterende coachingverktøy er for liten hos kjedeleder, og butikklederne har for
liten kunnskap og kompetanse innen personalledelse og selgertrening.
Vi anbefaler bedriften å investere i en systematisk PSO-utvikling, trene interne
nøkkelpersoner ved hjelp av eksterne krefter slik at disse blir i stand til å ivareta
den langsiktige kompetanseutviklingen i bedriften, samt fremme coaching som
lederform og tilrettelegge for dette. En nærmere beskrivende konklusjon og
anbefaling kommer vi med avslutningsvis i oppgaven.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2012