Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJünge, Cathrine Ødegård
dc.contributor.authorStølan, Line
dc.date.accessioned2012-10-18T11:40:44Z
dc.date.available2012-10-18T11:40:44Z
dc.date.issued2012-10-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94491
dc.descriptionBacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2012
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven tatt for oss problematikken knyttet til de ansattes deltakelse i sosiale medier og hvordan dette kan påvirke bedriftens omdømme. Innledningsvis har vi innhentet den teorien vi mener er mest sentral for å få svar på vår problemstilling: ”Hvilken rolle skal de ansatte spille i bedriftens bruk av sosiale medier for å opprettholde bedriftens omdømme?” For å svare på problemstillingen har vi først foretatt et omfattende litteratursøk. Hovedfunnene presenteres i teoridelen. For å kunne danne oss en forståelse av tematikken har vi definert fenomenet sosiale medier, og knyttet dette opp i mot teori om ansatte, ledelse og omdømmebygging. Denne teorien har hjulpet oss i utformingen av intervjuguidene. Intervjuguidene er derfor utarbeidet med bakgrunn i teori og følger teoridelens oppbygning. I metodedelen har vi forklart valg av design og metoden som er benyttet. Vi så det var lite forskning på vårt spesifikke tema, og var derfor avhengig av å snakke med personer som hadde god innsikt i vår problemstilling. Vi valgte derfor å benytte oss av en kvalitativ metode. I undersøkelsen har vi gjennomført dybdeintervju med to utvalg, åtte eksperter og ni praktikere. Hensikten med dette var å få en bred innsikt i tematikken. Vi valgte å begynne intervjuet med å stille generelle spørsmål om bedriftens bruk av sosiale medier, på denne måten var det lettere å få en fin flyt i samtalen. Videre delte vi intervjuet inn i temaer, for å lettere få en god oversikt. Gjennom vår kvalitative undersøkelse ønsket vi å kartlegge de ulike rollene som de ansatte spiller for bedriftens deltakelse i sosiale medier. Ettersom resultatene i en kvalitativ undersøkelse er ikke-standardiserte data, krevde dette en inndeling i kategorier. Vi drøftet funn fra intervjuene opp mot teorien som fremkom i litteratursøket. Vi har her delt de ulike kategoriene i bedriftens bruk av sosiale medier, ledelsens rolle, ansattes rolle, retningslinjer, muligheter og utfordringer og til slutt stilles problemstillingen. I gjennomføringen av intervjuet viste vi respondentene et utdrag fra artikkelen ”Social Media and New Roles for Employees” (Schawbel 2009), som viste ulike roller en ansatt kan ha i sosiale medier. Ved å vise dette til respondentene kunne de få et innblikk i hvordan rollene til de ansatte kan forekomme. I analysen trakk vi frem de funnene som vi mente var mest sentrale for vår problemstilling etter gjennomføringen av kvalitativ metode, og knyttet de opp mot teori. Vi har sett at ledelsens rolle vil være viktig og er noe som må ligge til grunn for at de ansattes rolle skal fungere optimalt. Det kreves av ledelsen en forståelse av sosiale medier og hvordan de skal legge dette til rette for de ansatte. Ved å bruke de ansatte aktivt kom det frem at dette ville menneskeliggjøre bedriften og skape et godt inntrykk. Gode relasjoner mellom ansatte og kunder skaper et godt omdømme og viser en bedrift med en god, åpen og sunn kultur. Vi har sett at messenger, talsperson, supporter, selger, og guardian, vil være roller som kan være en fin inndeling for de ansatte. Men at disse rollene ofte ville spille mer på arbeidsoppgaver knyttet til sosiale medier. Vi så derfor en sammenheng mellom ansattes rolle og arbeidsoppgaver som å støtte, følge med, engasjere, snakke og lytte. På denne måten kan de være med å opprettholde bedriftens omdømme.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectkampanjeutvikling
dc.titleHvilken rolle skal de ansatte spille i bedriftens bruk av sosiale medier for å opprettholde bedriftens omdømme?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel